"Operatörerna har inte lärt sig sin läxa"

Publicerad Senast uppdaterad

- Operatörerna har inte riktigt lärt sig sin läxa från lanseringen av wap. Även nu när det snart är dags för MMS är det alldeles för mycket snack om teknik, det är ju tjänsterna som är det viktiga för användarna. Att man kan skicka bilder som vykort, med olika ljud till, och så vidare, säger Johan Lagerlöf, en av grundarna av Mobilehits.

Riskerar MMS att gå samma öde till mötes som lanseringen av wap?

- Nej, det tror jag i och för sig inte. Tjänsterna blir ju roligare från första början så att säga. Det är det här vi väntat på i flera år. Dessutom bygger ju MMS på kommunikation, säger Johan Lagerlöf.

Fredrik Berglund, VD på Tele2, menar att den största risken med MMS är om tekniken skrivs upp för mycket av media innan lanseringen - inte att operatörerna skulle vara för teknikorienterade.

- Det tar alltid tid för konsumenter att ta till sig nya tekniker. Det kommer också ta tid innan användarna överhuvudtaget byter sin nuvarande mobil till en MMS-telefon. Min erfarenhet säger mig också att operatörernas utfästelser inte riktigt håller när det gäller lanseringar av nya tekniker. Det gäller att förväntningarna inte blir skyhöga från första start, som fallet var med wap.

Den största orsaken till att wap kritiserats så hårt är just att det skrevs upp för mycket innan det lanserades, hävdar Fredrik Berglund.

- Felet med wap var mest att det målades upp som ett Internet via mobilen. Istället skulle man från början jämfört det med att ha text-TV i telefonen. Jag tror det kommer bli stor efterfrågan på MMS och även på wap, men innan det kommer igång ordentligt är det en hög tröskel man ska ta sig över. Det tog ju flera år innan SMS tog fart också.

En faktor som är bland de avgörande när det gäller att få igång användandet av MMS är att det inte får bli för höga priser, enligt Fredrik Berglund.

- Det är viktigt att inte överprissätta. Jag skulle gissa att det inte kommer att kosta mer än man betalar för att skicka ett vykort. Men prissättningen kommer troligen också bero på vilket innehåll man skickar.