Operatörernas framtidskoncept

Publicerad Senast uppdaterad

Utanför Asien finns det idag sammanlagt fem olika paketvarianter av mobila tjänster, som olika operatörer tagit fram. Detta enligt analysföretaget Digiscope, som jämfört dem.

Vodafone live är det ena, där man som kund får ett färdigt paket av tjänster. Alla får samma innehåll. I Tyskland, Italien och Storbritannien har live 872 000 användare efter 8 månader på marknaden.

Amerikanska Verizon är det andra, med sitt koncept Get it now - där man kan ladda ned spel, ringsignaler och loggos från operatörens portal. Antal användare är inte känt men Digiscope antar att det är runt 100 000.

Det tredje är Holländska KPN, som har lanserat I-mode i några länder i Europa. I KPN:s variant av I-mode får man aktivt välja tjänster och paket helt själv. KPN har idag 137 000 I-mode användare. Totalt i Europa har I-mode idag, 14 månader efter första lansering, 455 000 användare.

Det fjärde är Orange som via Microsoft Smartphone SPV främst vänder sig till företag, med åtkomst till Excell, Word och så vidare. I februari i år, ca 4 månader efter lansering, hade SPV 40 000 användare på den danska marknaden.

Det femte, till sist, är operatören Tre som efter 6 veckor efter lansering i Italien har fått 50 000 användare. I Storbritannien är siffran dock lägre. Detta koncept är nytt på marknaden och är det första som körs på 3G-nät.

Jämfört med I-mode i Europa är Vodafone live den paketering som än så länge har flest användare. Det kan till viss del bero på att Live har kontantkort, till skillnad från europeiska I-mode. Tre har också kontantkort i Italien, där det gått bäst, jämfört med UK.

För att operatörerna ska lyckas på sikt krävs det en konkret och behovsanpassad paketering, spår Digiscope.

- Det blir för krångligt för användaren att aktivt behöva välja varje gång man vill ha en ny tjänst, som hos KPNs I-mode. Istället tror vi mer på färdiga lösningar, dock med viss möjlighet till att personalisera paketet. Det bör finnas ett basutbud att välja på, som alltid ingår, och att man därutöver har nischade paket som tillval, till exempel sport eller filmtips, säger Annika Steiber, marknadsansvarig på Digiscope.

Operatörerna får stor trafik i basutbudet, men det är först på de mer nischade tjänsterna de kan ta ut ett premiepris.

- Men kan jämföra med hur det ser ut inom tevebranschen. Man förväntar sig att ha tillgång till breda kanaler som SVT, TV4 och så vidare. Men man är beredd att betala lite mer för specialkanalerna, till exempel filmkanalerna.

Parallellt med att tjänsterna måste paketeras tydligare gentemot konsumenterna bör operatörerna fokusera på att utbilda användarna både om de tjänster som faktiskt redan finns liksom de nya, hävdar Digiscope.

- Voicemail är ett utmärkt exempel på en gammal tjänst som fler kan börja använda. Det finns otaliga mobilanvändare som inte har aktiverat sitt mobilsvar idag, kanske för att de inte vet hur de ska göra.

- Nästan alltid när man byter operatör har man kontakt med den nya operatören enbart genom den kvartalsvisa fakturan. Man blir dock oftast inte triggad att börja använda fler tjänster. Sedan, när abonnemanget snart ska gå ut, kommer i bästa fall ett ryck från operatörernas sida. Då kan man få något nytt erbjudande i syfte att stanna. Däremellan lämnas man dock åt sitt öde, säger Annika Steiber.

Operatörerna måste med andra ord bli duktigare på att guida sina kunder och visa vad man kan göra med mobilen och tjänsterna, menar Digiscope.

- De första tio dagarna är avgörande när det gäller att utbilda och få igång användaren. Efter det blir motståndet större då den första entusiasmen har försvunnit och man har återgått till sitt vanliga sätt att använda mobiltelefonen, säger Annika Steiber.

Analysföretaget tror att mobilt innehåll har stor potential. Men att det kommer ta fem år innan 3G, som har störst möjlighet när det gäller mobila tjänster, nått en användarpenetration på 20 procent. Det är också först då operatörerna kan börja tjäna pengar på tjänsterna.