Pratstyrd musik och internet i glasögonen
En stor förändring har skett kring vad mobilanvändarna efterfrågar. Det ansåg talarna på gårdagens Mobil Framtids-konferens. Enklare mobilt internet och sociala medier var i fokus på konferensens eftermiddag. Såväl Nokias Sverigechef Johan Eidhagen som Googles mobilchef Robert Hamilton var överens om att mobilernas sensorer kommer att användas allt mer i allt smartare mobila tjänster.
Tidigare var efterfrågan av telefoner fokuserade på megapixel och andra tekniska specifikationer i telefonen. Men inte nu längre, menade Johan Eidhagen, Sverigechef på Nokia, när han talade på konferensen Mobil Framtid igår.
Nu är man istället ute efter vilken nytta man kan ha här och nu.
- Säger vi idag att en telefon kommer att ha si och så många megapixel, så blir användarna inte automatiskt imponerade utan undrar snarare: jaha, men vad ska jag med det till, sade Johan Eidhagen.
Fokus har nu gått från funktioner till de applikationer man använder och de fördelar det kan ge. Och Johan Eidhagen radade sedan upp ett flertal exempel på vad Nokia planerar att ge användarna i framtiden.
- Det här kanske känns som ganska mycket science fiction, sa Eidhagen när han visade Nokias forskningslabbs lösningar där mobilt internet och chattkommunikation byggs in i glasögon, som styrs via ögonlins och ett armband med sensorer.
Men den typen av lösningar är ändå vad Nokia planerar för i sin vision om mobilitet 2015. Prototyperna är redan fungerande, även om de inte ännu är i den form och kvalitet som de ska vara om sex år.
"Det ska behövas noll klick"
Googles mobilchef Robert Hamilton talade på konferensen om att de senaste två åren inneburit ett enormt skifte för mobila internettjänster. Startpunkten för den revolutionen har varit operatörernas nya fasta priser för mobilt internet, i stället för dyrbara betalningar per nedladdad megabyte.
Förutom att prissättningen för mobilt internet förändrats nämnde Hamilton hur mobilt internet förändrats steg för steg, från Iphones inträde på scenen.
- Det brukar sägas att en användarvänlig tjänst bara kräver ett klick för att man ska hitta rätt - ett klick för att lyssna på musiken, ett klick för att handla på nätet och så vidare. Vi håller inte med. Det ska inte behövas något klick, sa Robert Hamilton.
Han visade för publiken hur snabbt man kan styra de kommande Google-telefonerna (en Motorola Droid) med hjälp av röststyrning. "David" sa han till telefonen, och fick sekundsnabbt upp en lista med både personer med namnet David i telefonboken, och låtar av David Bowie i hans spellistor i Spotify på telefonen.
Lättanvända tjänster var också temat när gränssnittschefen på Inq Mobile berättade om deras tankar.
Sheen Yap talade då om de olika synsätt man kan ha på mobilitet och mobila enheter. Istället för att utgå från chipet, minneskapaciteten och dylikt kan man se på vilken nytta användaren kan ha och vilka sysslor mobilen kan hjälpa han eller henne att göra. Rent praktiskt så har Inq utnyttjat detta sätt att tänka genom att integrera olika sociala nätverk så att man kan kommunicera med kompisarna utan att reflektera av vilken teknik som används. Telefonboken i Inqs mobiler är integrerad med Facebook, MSN, Twitter och så vidare. När man sedan ska skicka ett meddelande finns kontakterna där oavsett tjänst.
Mobilen vägen till sociala medier och nyheter
I den efterföljande paneldebatten kring sociala medier påtalade Björn Falkevik att mobilen idag är det främsta sättet att få åtkomst till sociala medier. Martin Källström från Twingly med sin insyn i dagstidningsbranschen påtalade att många tidningssajter idag får upp till en fjärdedel av sin trafik från olika sociala medier.
Framöver såg paneldeltagarna att mobilen kan förenkla och fördjupa våra sociala möten. Kristina Höök, forskningschef på centret Mobile Life, gav flera exempel från försök där sensorer på kroppen kan användas för att både få kännedom om sig själv, och kommunicera sina känslor med omvärlden.