Under tisdagens M2M For Real-event hölls ett casemaraton där flera företag berättade om sina olika maskin-till-maskin-lösningar. Här hittar ni mobil.se:s sammanfattning på företagens dragningar.
På tisdagen höll Mobil och Mobil: Business ett maskin-till-maskin-event i Stockholm. M2M For Real, som event heter, inleddes med att Robert Brunbäck, chief marketing officier på Telenor Connexion, höll ett keynote-tal där han bland annat berättade om möjligheterna som infinner sig när allt mer saker kopplas upp mot molnet.
Efter Brunnbäcks keynote var det dags för ett casemaraton, där flera företag fick möjligheten att berätta om sina egna M2M-lösningar.
Först ut var Lars Forslöf, grundare av Roadroid - ett svenskt startupföretag som har utvecklat en Androidapp som bland annat kan samla in vägdata, samt mäta hur släta vägarna är. Tanken är appen ska fungerar som ett alternativ till manuella inspektioner - vilket inte anses vara tillräckligt tillförlitliga - samt mätningar med specialfordon, som är dyra att genomgöra.
Annons
Roadroids lösning består i praktien av att man montera mobiler på olika fordon. Dessa mobiler kan sedan levera data i realtid.
Sara Riggare: Från Maskin-till-maskin till maskin-till mig
Efter Lars Forslöf blev det dags för Sara Riggare att tala. Sara är doktorand inom Data-driven participatory medicine på Karolinska Institutet. Temat under hennes presentation var kunniga, engagerade och delaktiga patienter.
– Innan jag träffade Magnus (Melander, moderator på M2M For Real, reds anmärk.) visste jag inte ens vad maskin-till-maskin var, berättade Sara Riggare från scenen.
Sara är verksam inom Quantify Self-rörelsen, QS, som går ut på att använda mobilteknik för att mäta olika hälsovärden. QS är snabbväxande och man börjar se positiva effekter av att människor samlar in statistik om sig själva, enligt henne. Hon är sjäv Parkinsons-patient, och har tagit fram två appar som hon har kunnat använda på sig själv i behandlingen av sin sjukdom. Den första av de två apparna se till att påminna patienterna att ta sin medicin. Den andra av de två apparna används för att utvärdera medicineringen genom att testa hur snabb rörligheten i patientens fingrar är.
Appen kan sedan sammanställa datan i ett diagram där vi på ett enkelt sätt kan jämföra rörligheten i Saras två händer, samt se hur den påverkas under dagen när hon tar sig medicin.
– Det har gett mig insikten om att jag har ganska jämt medicinering i jämförelse med andra patienter med samma sjukdom. Jag vill veta mer, vad kan jag mer mäta om mig själv?, säger Sara Riggare.
Sara visade även upp leksaken Necomimi. För er som inte känner till Necomimi är det ett par kattöron som placeras på huvudet. Du kan sedan styra kattöronen med hjälp av sensorer som läser av dina hjärvågor. Necomimi är ansedd som en leksak, men Sara ansåg att man snarare ska se på den som en del av utvecklingen kring den uppkopplade människan.
– Det är kanske dags att gå från “M2M for real” till “M2M for me”?, avslutade Sara Riggare sin dragning.
Seven Things och Screen Interaction
Ola Cornelius är grundare och vd på Seven Things, en av de främsta förespråkarna för quantified self i Sverige. Under sin dragning på M2M For Real talade Ola bland annat om barndator i mänsklighetens tjänst och hur engelska Raspberry Pi snabbt blivit ett populärt utvecklingsverktyg.
Sedan var det Screen Interaction tur att tala om M2M ur ett interaktionsdesignsperspektiv. Interaktiv kommunikation på stan var ämnet som David Furendal, företagets vd och grundare, tog upp och därmed avslutade första delen av casemaratonet.
David Furendal talade om den framgångsrika vabbapp som konsultbyrån tagit fram för Försäkringskassan och presenterade de uppkopplade interaktiva utomhusskärmar som reklamföretaget Clear Channel rullat ut i Stockholm.
Tritech Technology: Uppkopplade tåg
Daniel Thysell, Chief Futurist på Tritech Technology, inledde andra delen av konferensens casemaraton genom att prata om service på distans, hur säker datainsamling spar tid, pengar och miljön. Tritech Technology, som startades 2001, är experter på utveckling av intelligenta system för det uppkopplade samhället. Daniel Thysell tog upp problemet med tillgång till driftdata på tåg. I nuläget är denna data mycket svår att komma åt, eftersom den i praktiken bara finns tillgänglig på tågen och inte går att komma åt någon annan stans. I nuläget innebär detta att man får åka runt och samla in denna data från alla tåg.
Tritechs lösning är att koppla upp själva tågen genom att utrustade dem dem en liten enhet som suger upp datan, berarbetar den och sedan skickar vidare allt till kunden. Detta innebär alltså att man inte längre behöver ha ha driftstekniker som åter ut och samlar in datan från tågen, vilket både är kostsamt och tidskrävande.
– Lösningen ser också till att man alltid har det senaste datan. Den automatiserade behandlingen innebär en förenklad analys, och man ser en direkt koppling till åtgärder, sade Daniel Thysell.
Lösningen innebär även att operatörerna får tillgång till indata från alla sina tåg, vilket gör det enklare att ta fram statistik.
Springworks: M2M höjer värdet på Volvobilar
Nästa person att komma upp på scenen är känd sedan tidigare för den trogne Mobil-läsaren. Erik Ramberg är CEO på Springswork, som är specialiserade inom M2M och mobilteknik. Företaget ligger bland annat bakom tjänsten Volvo On Call, som vann en Guldmobil 2012.
Från första början var tjänsten mycket enkelt och bestod i att man satte ett simkort i bilen. Detta gjorde det möjligt att bland annat ringa larmsamtal direkt från bilen. Nästa steg var att bygga en Volvo On Call-app till Android, Ios och Windows Phone. Tidiga versioner av appen relativt enkla funktioner, men i dagsläget kan användare bland annat få ut information om bilens körjournal och instrumentpanelsvärden - direkt i sin mobiltelefon. En annan populär funktion är det att man kan fjärrstyra bilens motorvärmare.
Volvo är inte helt öppna med om - och i så fall hur mycket - Volvo On Call-tjänsten har påverkat försäljningen av nya bilar. Men under sin dragning berättade Erik Ramberg om egna undersökningar som visade att Volvo On Call-utrustade bilar säljs väldigt snabbt på Blocket, och att priset på dessa bilar i regel ligger högre än motsvarande för Volvobilar som saknar tjänsten.
Infracontrol: Smarta lösningen för kommuner
Casemaratonen fortsatte med Jenny Gustavsson, marknadschef på Infracontrol, ett företag som är specialiserade på styrning, övervakning, nformationshantering och utveckling av intelligent infrastruktur.
– Det är år 2013 och vi pratar om smarta städer. Men vi har fortfarande alldeles för många tekniska lösningar som lever ensamma, berättade Jenny Gustavsson.
Infracontrol har arbetat med lösningar för smarta städer sedan en lång tid tillbaka. År 2003 hjälpte man Göteborgs stad att ta fram ett system för bättre övervakning av stadens trafiksignaler. Detta löste man genom att låta stadens alla trafiksignaler hela tiden kommunicera med en central kontrollstation, kallad Infocontrol Online.
2005 kopplade man upp alla gatlampor i Malmö till Infracontrols system. I dag är 1900 belysningscentraler som styr offentlig belysning anslutna till systemet.
– Den senaste tiden har vi lagt mycket krut på ta fram lösningar som gör det möjligt för allmänheten att kunna gå in och rapportera fel, berättade Jenny Gustavsson. Tanken är sedan att dessa felanmälningar ska kunna skickas direkt till den aktör som ska ta hand om åtgärda problemet.
Resultatet med Infracontrols lösning är att många kommuner har lyckats sänka sina kostanader, samt förbättrat sin service.
– Vi kan se att drift och underhåll har blivit 25 procent mer effektivt, sade Jenny Gustavsson.
B3 Connect Compute: Smartare parkingsplatser
Magnus Melander var moderator under tidsdagens M2M For Real-event. Men han är även vd för B3 Connectet Compute, och under casemaratonet presenterade han en dynamisk parkeringslösning.
Parkeringslösningen har testats i Los Angeles, där B3 Connectet Compute i samarbete med amerikanska företaget Street Line har införlivat 10 000 parkeringsplatser i sitt M3M-system.
I grund och botten är detta en klassisk M2M-lösning, berättade Magnus: Man samlar in data om de anslutna parkeringsplatserna, bearbetar den och sedan distribuerar den via molnet. Via en app kan användarna sedan ta del av datan i realtid, och exempelvis bli tipsad om var närmaste lediga parkingsplats finns.
– Det här är M2M i ett nötskal. Lösningen har lett till att folk som använder tjänsten lägger 41 procent mindre tid på att leta efter en parkeringsplats. Den innebär också att man körsträckan förkortas med 25 procent, samt att parkeringskostnaderna har blivit 15 procent lägre, sade Magnus Melander.
– Ge mig den information jag behöver för att fatta mina beslut, sammanfattade Magnus Melander sina tankar om M2M.
Fridat: Effektivare affärer med M2M
Nästa person att tala om maskin-till-maskin-lösningar i praktiken var Henrik Stensson, vd på Fridat. Företaget är en IT-leverantör med inriktning mot fjärrstyrning och M2M. Under sin dragning berättade Henrik Stensson om ett projekt där man hjälp PS Olje AB med en M2M-lösning som både har gjort företagets affärer mer effektiva och lönsamma.
Det som Fridat har gjort är att se till att företagets tankstationer hela tiden har kontakt med GPS-satelliter och telemaster. På så sätt man kan samla in realtidsinformation om stationerna. Detta har lett till en effektivare distribution av olja. Man också kunnat ett mobilt larm på stationerna, vilket har varit uppskattat hos kunden.
Maingate: Sänkt elförbrukning med uppkopplade lägenheter
Nästa löpare under tisdagens casamaraton var Kajsa Lilius, marknadschef på Maingate. Företaget erbjuder lösningar för kontroll och hantering av energiförbrukning i hemmet. Under sin dragning berättade Kajsa Lilius om ett case där Maingate fått i uppdrag att ge JM bättre kontroll på energiförbrukningen i kommersiella fastigher.
Lösningen blev en molnbaserad tjänst som samlar in och visualiserar engergiförbrukningen i folks hem. Projektet - kallat "Energimedborgaren" - testades i 140 lägenheter i sammanlagt fem hus. I 104 av dessa lägenheter installerade man även skärmar där de boende kunde ta del av realtidsinformation om sin elförbrukning. Grön lampa på skärmen visade att man förbrukade lika mycket eller mindre el än sina grannar, medan röd lampa indikerade att man gjort av med mer energi än andra i huset.
Resultatet av projektet blev att de som hade tillgång till realtidsinformation sänkte sin förbrukning med 15 procent.
– Vi har allla en relation till en liter mjölk och hur mycket det räcker till, men få har en relation till vad en kilowattimme innebär, sade Kajsa Lilius.
Info24: Ladda elbilen med hjälp av mobilen
Sista person ut i maratonet var Björn Sabel, vd för Info 24. Företaget grundades 2005 och är specialiserat på att digitalisera information om fysiska produkter och tjänster.
För en tid sedan inledde Fortum en nordisk satsning kallad Charge & Drive. Tanken att tjänsten ska göra det enklare för kunder att ladda sina elbilar vid Fortums laddningstationer. Med hjälp av Charge & Drive kan bilägarna låsa upp låsstolpen genom att identifiera sig med sin mobiltelefon.
Charge & Drive bygger på Info 24:s system Tingco, som är ett molnbaserat affärssytem för uppkopplade maskiner.
– Vi försöker hantera kundens hela system och kan bland annat hantera betalning, drift och övervakning, berättade Björn Sabel.