-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
Klagomål
Rapporter om funktionsfel i sensorer i flera Xiaomi-telefoner
Den kinesiska tillverkaren av smartphones, Xiaomi, har upplevt en del klagomål på sina närhetssensorer och nu ska de ha bytt leverantör av nämnda sensor.
Xiaomis senaste telefoner har fått en del klagomål på sina närhetssensorer, det vill säga den sensor som känner av om objekt är nära telefonen.
Till exempel kan sensorn användas för att känna av om du håller telefonen mot örat för att prata och därmed inaktivera skärmen så att du inte råkar lägga på eller göra något annat. Den kan också göra så att vissa funktioner stänger av sig om du till exempel lägger ner telefonen i fickan (som ficklampan).
En del användare tror att problemet ligger i hårdvaran och Xiaomi har enligt uppgifter nu bytt leverantör av just närhetssensorer. Men det är inte klart när de nya sensorerna kommer att hamna i telefoner från den kinesiska tillverkaren. Förhoppningsvis kommer bytet av sensorleverantör innebär att de problem som användare upplevt idag upphör på nyare telefoner. Uppgifterna talar vidare om att bolaget kan skicka ut en mjukvaruuppdatering för att även förbättra egenskaperna hos de befintliga sensorerna, så att de kan omkalibreras.