-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
Klagomål
Rapporter om funktionsfel i sensorer i flera Xiaomi-telefoner

Den kinesiska tillverkaren av smartphones, Xiaomi, har upplevt en del klagomål på sina närhetssensorer och nu ska de ha bytt leverantör av nämnda sensor.
Xiaomis senaste telefoner har fått en del klagomål på sina närhetssensorer, det vill säga den sensor som känner av om objekt är nära telefonen.
Till exempel kan sensorn användas för att känna av om du håller telefonen mot örat för att prata och därmed inaktivera skärmen så att du inte råkar lägga på eller göra något annat. Den kan också göra så att vissa funktioner stänger av sig om du till exempel lägger ner telefonen i fickan (som ficklampan).
En del användare tror att problemet ligger i hårdvaran och Xiaomi har enligt uppgifter nu bytt leverantör av just närhetssensorer. Men det är inte klart när de nya sensorerna kommer att hamna i telefoner från den kinesiska tillverkaren. Förhoppningsvis kommer bytet av sensorleverantör innebär att de problem som användare upplevt idag upphör på nyare telefoner. Uppgifterna talar vidare om att bolaget kan skicka ut en mjukvaruuppdatering för att även förbättra egenskaperna hos de befintliga sensorerna, så att de kan omkalibreras.