-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Klagomål
Rapporter om funktionsfel i sensorer i flera Xiaomi-telefoner

Den kinesiska tillverkaren av smartphones, Xiaomi, har upplevt en del klagomål på sina närhetssensorer och nu ska de ha bytt leverantör av nämnda sensor.
Xiaomis senaste telefoner har fått en del klagomål på sina närhetssensorer, det vill säga den sensor som känner av om objekt är nära telefonen.
Till exempel kan sensorn användas för att känna av om du håller telefonen mot örat för att prata och därmed inaktivera skärmen så att du inte råkar lägga på eller göra något annat. Den kan också göra så att vissa funktioner stänger av sig om du till exempel lägger ner telefonen i fickan (som ficklampan).
En del användare tror att problemet ligger i hårdvaran och Xiaomi har enligt uppgifter nu bytt leverantör av just närhetssensorer. Men det är inte klart när de nya sensorerna kommer att hamna i telefoner från den kinesiska tillverkaren. Förhoppningsvis kommer bytet av sensorleverantör innebär att de problem som användare upplevt idag upphör på nyare telefoner. Uppgifterna talar vidare om att bolaget kan skicka ut en mjukvaruuppdatering för att även förbättra egenskaperna hos de befintliga sensorerna, så att de kan omkalibreras.