Rejäl omstuvning bland de fem stora mobiltillverkarna

Motorola var sist ut bland de stora tillverkarna att rapportera hur det har gått under det tredje kvartalet. Nu när korten ligger på borden passar Mobil på att sammanställa siffrorna och jämföra tillverkarna med varandra. Den stora händelsen var att Sony Ericsson gick om både LG och Motorola.

Publicerad Senast uppdaterad

Vid början av årets tredje kvartal såg det ut som att Nokia skulle fortsätta imponera med marknadsandelarna. De flesta trodde väl säkert att Motorola skulle tappa något men inte så märkbart. Veckorna gick och i slutet av kvartalet överraskade Nokia med uppgifter om att bolaget kommer att förlora marknadsandelar.

Nokias drygt 40 procent för årets andra kvartal skulle med andra ord minska. Den stora frågan var naturligtvis med hur mycket. Som en av anledningarna till förlusten av marknadsandelar angavs att bolaget valt att kliva av vissa priskrig för att det inte är bra för vinstmarginalerna på sikt.

Eftersom Nokia har förlorat har någon annan vunnit. De som väljer att tro på Nokias version av marknadsläget kommer därmed dra slutsatsen att vinnaren eller vinnarna kommer att ha minskat sina vinstmarginaler.

Facit kom under andra halvan av oktober. Nokia tappade drygt 2 procentenheter under kvartalet till 38 procent och vinstmarginalen för mobilerna noterades till strax under 19 procent vilket är en nedgång från drygt 20 procent.

En av vinnarna i priskriget ser definitivt ut att vara Samsung. I alla fall bland de fem största tillverkarna. Bolaget har vunnit nästan lika mycket i marknadsandelar som Nokia har förlorat samtidigt som mobilernas vinstmarginal har försämrats kraftigt, men ligger trots detta runt 10 procent.

Samsungs 16,7 procent av marknaden innebär ett nytt rekord och greppet om andraplatsen har stärkts rejält då Motorolas problem har fortsatt. Motorola sålde 25,4 miljoner mobiler och man får gå tillbaks till tredje kvartalet år 2004 för att hitta en mindre försäljning.

Motorolas försäljningsras samtidigt som de jobbar med att omstrukturera sin mobilp>Trots att Sony Ericsson har fått problem och inlett ett sparprogram har de ändå lyckats avancera från femte till tredje plats, dock ej av egen kraft. Men det är samtidigt med minsta marginal som Sony Ericsson är trea.

För årets avslutande kvartal kommer kampen om tredjeplatsen vara det mest spännande. Just nu har vi en trio med cirka 8 procent marknadsandel var. Ur denna trio är det LG som under senaste 1-2 åren haft den stabilaste och lönsammaste utvecklingen.

Nokias prognoser för det avslutande kvartalet är att branschens totala försäljning ökar från tredje kvartalets 310 miljoner mobiler och att Nokia behåller sina 38,0 procent eller ökar dessa marginellt. Samsung siktar på att sälja över 56 miljoner mobiler medan LG hoppas på cirka 25 miljoner. Varken Motorola eller Sony Ericsson har gett någon prognos.

Sålda mobiltelefoner

1. Nokia117,8 miljoner (38,0%)

2. Samsung51,8 miljoner (16,7%)

3. Sony E.25,7 mljoner (8,3%)

4. Motorola25,4 miljoner (8,2%)

5. LG23,0 miljoner (7,4%)

Branschen310 miljoner enligt Nokia

Operativ vinstmarginal

1. Nokia18,6% (Devices&Services)

2. LG11,5% (Handsets)

3. Samsung10,7% (Handset + Network)

4. Sony E.-1,2% (Hela bolaget)

5. Motorola-27,0% (Mobile Devices)

Snittpris per såld telefon (ASP)

Sony E.109 EUR (1 068 kronor)

Samsung106 EUR (1 039 kronor)

Motorola97 EUR (950 kronor)

LG94 EUR (921 kronor)

Nokia72 EUR (706 kronor)

Data: bolagens egna rapporter. LG:s och Motorolas snittpriser är framräknade.

Valutakurser (31 okt 08):

* 1 EUR = 9,80 kronor

* 1 USD = 0,788 EUR

* 1000 KRW = 0,615 EUR.