Rejäl vinst för Sony Ericsson
Det blev en rejäl vinst för Sony Ericsson första kvartalet 2007. Företaget håller i stort sett den marknadsandel på drygt 9 procent man lyckades knapra åt sig kvartalet innan. Däremot har inte heller Sony Ericsson lyckats nappa åt sig av Motorolas tappade marknadsandelar, trots storsatsning på USA-marknaden.
Jämfört med samma kvartal året innan är resultatet imponerande: 63 procent fler sålda telefoner, 47 procent högre försäljning mätt i pengar. Siffrorna avslöjar en satsning på billigare telefoner som slagit väl ut. Priset per såld telefon sjönk från 1380 till 1250 kr på ett år. Detta kan jämföras med Nokia vars pris per lur sjönk från 958 kr till 828 kr.
- Jag vill framhålla att det inte handlar om att rusa huvudstupa in i lågprismarknaden. För telefoner i den absoluta lågprisklassen finns det ingen lönsamhet. Vi har varit noggranna med att väga in lönsamhet även i våra billiga modeller, säger Miles Flint, Sony Ericssons VD, som därmed låter som ett eko av Nokia som presenterade sin kvartalsrapport dagen innan.
Även satsningen på Walkman-mobiler anses vara en viktig förklaring till den starka försäljningen. Konkurrenter både på musikspelarmarknaden (Apple) och mobilmarknaden (Nokia) har vaknat, men Sony Ericsson anses ha ett försprång i marknadsföringen.
- Totalt har vi sålt 26,5 miljoner Walkman-telefoner, berättar Miles Flint.
Jämfört med sista kvartalet 2006 tappar Sony Ericsson något, både i marknadsandel och i försäljning generellt. Marknadsandelen hamnar på drygt 8,5 procent, ner från 9 procent kvartalet innan, men upp 2 procentenheter från samma period året innan.
- Sony Ericsson har alltid tagit marknadsandelar i julsäsongen och tappat igen därefter, tappet i år är faktiskt betydligt mindre än tidigare. Om man dessutom bara tittar på marknaden för GSM- och WCDMA-telefoner, som är vår kärnmarknad, är gapet till konkurrenterna betydligt mindre påpekar Miles Flint.
För 3G-telefoner är Sony Ericssons marknadsandel snarare 17,5 procent. Flera europeiska operatörer har flaggat för att de enbart tänker sälja 3G-telefoner inom 12 - 18 månader.
- Det är helt klart den riktning marknaden är på väg, och vi är väl förberedda för det, säger Miles Flint.
Sony Ericssons vinst efter skatt första kvartalet landade på 2,5 miljarder kronor, jämfört med 1 miljard samma period året innan och 4 miljarder sista kvartalet 2006. 21,8 miljoner telefoner såldes, jämfört med 13,3 första kvartalet 2006 och 26 miljoner sista kvartalet 2006.
Källa