Reklam via mobilen - en hit

Publicerad Senast uppdaterad

Enligt en tidigare undersökning av Mediatude tycker de flesta inte att det är negativt med reklamerbjudanden via SMS, snarare tvärtom. Orsaken till att många gärna tar emot reklam i sin mobiltelefon beror på att det ses som ett sätt att hålla nere kostnaderna.

Något som också blir tydligt i projektet eStreet i Luleå där reklam, specialerbjudanden och specialinformation skickas ut till de 1.200 testpiloterna.

Till exempel kan apoteket ge besked om att medicinen är klar att hämtas, klädbutiker kan skicka ut reaerbjudanden till dem som har meddelat att de vill ha just sådana erbjudanden och så vidare.

Även GPRS används i projektet.

Syftet med testprojektet är dels att de företag som deltar ska kunna testa olika möjligheter för att använda SMS och wap i marknadsföringen och dels att mobil- och tjänsteföretagen ska kunna testa olika tekniker på användarna i en reell testmiljö.

Projektet kommer pågå till och med december nästa år.Initiativtagarna är Telia, Ericsson, Frontec, Teracom och Luleå tekniska universitet.