Reklam via SMS konsumenterna rasar
Företag utnyttjar att allt fler har mobiltelefon och skickar i England ut allt mer reklam via SMS. Så mycket att allt fler mobilanvändare nu tröttnat, rapporterar Ananova.
Enligt dem skickas varje vecka miljoner reklammeddelanden via SMS. Många av dessa meddelanden innehåller uppmaningar att ringa dyra betalnummer eller skicka SMS till så kallade premiumnummer dit det kostar mer att skicka SMS. Dessa nummer används annars främst när användare ska beställa loggor och ringsignaler till sin telefon.
I Sverige har ett uppmärksammat fall nyligen rapporterats om i flera nyhetskällor. Det gällde då en påhittad datingtjänst där mottagaren av reklamen uppmanades att ringa ett betalnummer för att få reda på vem som gillade han eller henne.
Icstis, som reglerar premiumnumren i Storbrittanien har de senaste sex till nio månaderna tagit emot fler än 150 klagomål just på denna oönskade reklam som kommer till användarens mobiltelefon.