Reklambetalad musik till mobilen

Ett nytt företag erbjuder nu svenskarna att prenumerera på nedladdning av musiklåtar till mobiltelefonen utan kostnad. I stället sker betalningen genom att man vid låtnednaddningen svarar på några frågor från skivlaget och från annonsörer.

Publicerad Senast uppdaterad

Genom att registrera sig på Yoursongs.se påbörjas prenumerationen av låtarna. Marknadschefen Arwind Malhotra på Millway Media som driver tjänsten försäkrar att användarnas mobilnummer inte kommer att användas till några separata reklamutskick utan enbart till musikprenumerationen.

Däremot är det obligatoriskt att svara på skivbolagens och annonsörernas frågor när man laddar ner låten. Den användare som uprepade gånger inte svarar på frågorna stryks ur prenumerantregistret. Tanken är att skivbolagen ska se det här som en ny kanal i marknadsföringen artister, och att annonsörer ska gilla att exponera sina produkter för en musikintresserad målgrupp.

- Det är klart mer intressant för annonsörer att nå potentiella kunder när de är aktiva och än när de halvsover framför teven, säger Arwind Malhotra på Milway Media.

Den tekniska lösningen för tjänsten har levererats av Splashi, som sedan tidigare bland annat har lösningar för rabattkuponger till mobilen. Splashi har även en tjänst med gratis ringsignaler.