Reklamfinansierad vägvisare

Navteqs personal åker runt i en bil som har en gps-antenn på taket för att kontrollera att databasen stämmer överens med verkligheten.

Gps-navigationsindustrins framtid kommer inte så mycket att hänga på positioneringens exakthet utan på vilka typer av extratjänster man kan erbjuda kunderna. Och i framtiden kan tjänsterna till och med ”spotifieras”.

Publicerad Senast uppdaterad

Dagens gps-navigationssystem är ganska exakta när det gäller att peka ut var man befinner sig. På det området har man kommit en bra bit. Idag tar det inte heller en halvtimme för apparaterna att hitta tre satelliter som vill leka ”hitta din position”.

I och med det kommande färdigställandet av det europeiska navigationssystemet Galileo får även EU en egen gps-infrastruktur. Man slipper då att vara beroendet av dagens system som är skapat, ägt och drivet av Pentagon och man riskerar inte att bli av med det ifall amerikanska försvarsmakten av någon anledning beslutar sig för att ”rycka ur sladden” – vilket till exempel skedde i samband med att invationen av Irak inleddes (operation Desert Storm).

I framtiden kommer branschen förhoppningsvis bara behöva tänka på att lyckas hitta nya områden att locka kunderna med. Det kommer att handla mer om extra information för föraren än bara om hur man tar sig från A till B. Det tror i alla fall Andrew Little som jobbar i London på Nokia-ägda Navteq, ett företag som levererar innehåll som kartor och trafikinformation till gps- och biltillverkare.

– Istället för att bara visa var bensinstationen ligger så visas även hur mycket bensinen kostar just där. Det är exempel på en tilläggstjänst som våra testgrupper har visat är efterfrågad.

Den traditionella 2D- och 3D-kartan kommer nog inte att bytas ut mot något nytt i första taget. Däremot kommer man mer och mer se det som ett bottenlager som kan byggas på med flera lager information ovanpå. Men användaren ska inte överösas av fakta, istället ska denne tillåtas att i förväg välja vilken sorts information som är relevant. Detta är också för att själva gränssnittet inte ska bli för komplicerat och att skärmen inte ska drunkna i ett informationsflöde.

Visningen av omvärlden blir allt mer realistiskt framställd i navigeringssystemen.

En stor del som driver utvecklingen framåt är alla smarta mobiltelefoner med inbyggd gps. Därav har branschen mer och mer flyttat fokus till att inkludera de gående. Där finns det ännu större utrymme att ge kunderna mer information eftersom det inte påverkar säkerheten på samma sätt. Men det krävs även nya tankegångar för att det ska gå framåt.

– Vi vill att en navigationsförfrågan ska kunna innefatta flera olika sätt att ta sig dit på och informationen som ges ska vara anpassad. Du kanske promenerar första biten av sträckan för att sedan vilja ta bussen under den resterande. Då ska du få väsentlig information om sträckan du ska gå på, men samtidigt ska du också få upp information om vilken buss du ska ta, vilken tid den går och när du är framme, förklarar Andrew Little.

Han tror att dessa tjänster kommer att bygga på en kombination av existerande tjänster och nya egenutvecklade. Att trenden kommer att innebära döden för inbyggda gps-navigatorer i bilar tvivlar han på.

– Jag tror att det kommer att användas två skärmar, en som du bär med dig och en i bilen. Om sedan lösningen kommer vara att man pluggar in den smarta telefonen i ett jack på instrumentbrädan och använder den som grund, eller om det kommer att finnas någon annan lösning vet jag inte. Men konsument

Reklam eller inte reklam, det är frågan

Frågan är hur länge kunderna kommer att lägga ut pengar på tjänster som mer och mer inkluderas gratis. Exempelvis är Google maps en förinstallerad applikation i Iphone och det enda telefonägaren betalar för är datatrafiken.

– Vi anser att om några år kommer användarna att vara villiga att betala väldigt lite och då ser vi att det kan komma lösningar som delvis är reklamfinansierade. Om de inte vill betala alls så ser vi lösningar som är helt reklamfinansierade. Det jag dock vill understryka är att alla våra konsumentundersökningar visar att konsumenten ser gps-navigation och andra tjänster som trafikinformation som värde. Därför är de idag villiga att betala och framtiden kommer de gladeligen att acceptera reklam.

Upplägget kan liknas vid exempelvis Spotify. Men skillnaden är att den tjänsten inte påverkar din säkerhet när du kör bil. Hur kommer då denna reklam att förmedlas i bilen? Det vore inte helt lyckat att istället för ”sväng höger vid nästa avfart” så börjar navigatorn prata om McDonalds senaste hamburgare.

Andrew Little är noggrann med att påpeka att det inte kommer att ske.

– Det kommer inte att hända! I den här branschen är säkerheten det allra viktigaste. Istället kanske det går till så här, du parkerar i närheten av en biograf och drar i handbromsen, då får du ett meddelande om vilken film som spelas och att de har ett specialerbjudande med två biljetter för priset av en.

Branschen arbetar just nu på en standard, som även innefattar säkerhetsaspekten, för vad som i insatta kretsar kallas för områdesbaserad reklam.

Andrew Little på Navteq ser framför sig att gpsen hjälper dig med busstider.

Var användaren befinner sig vid en given tidpunkt, istället för var den vill åka, kommer också att bli viktigare i företagens tänkande. Istället för att ladda ner stora kartor, som man sedan betalar extra för att utöka med fler länder, så kommer systemet att vara mer anpassad för var du är för tillfället.

– Vad jag tror är att de stora kartorna kommer att bytas ut mot innehåll som är mer inp>

Noggrannheten kan komma att ruckas på

När Navteq ska skapa en ny kartdel eller uppdatera en existerande så kräver det väldigt mycket efterforskningar.

Navteq står för grundinformationen som väginformation, restauranger, sevärdheter, hastighetsgränser och så vidare. Den använder sedan leverantörerna av navigationsutrustning i sin programvara för att räkna ut bästa rutten mellan olika punkter.

Till att börja med samlar Navteq in all information de bara kan på området de ska läsa in, bland annat från stadsdelskontoret. Företagets personal åker runt i en specialutrustad bil som är utrustad med en gps-antenn på taket och en datorskärm där man kan kontrollerar att det man ser genom rutan stämmer överens med företagets databas. Samma sak gäller för insamling av information för applikationer anpassade för fotgängare, med då får de anställda gå istället.

Företaget tänker dock på andra sätt att samla in information och skapa kartor utifrån den. Satellitfotografering kan täcka stora områden på kort tid men problemet är att den inte är tillräckligt detaljerad för dagens ”sväng till sväng”-navigation.

– Vi funderar mycket i termerna kring när kartdetaljen skulle kunna vara tillräckligt bra. Vi utgår utifrån premissen att vi måste tillfredsställa bilindustrins mest krävande ingenjörer. Men det kan tänkas att det finns något annat användningsområde för konsumenter som inte kräver samma noggrannhet. Vi kommer att fortsätta klura på det men för tillfället har vi inte hittat ett sådant.

Fakta Navteq

Navteq, som grundades 1985, har idag digitala kartor för 78 länder över 6 kontinenter.

Bland deras kunder hittar man bland annat BMW, Chrysler, Falk, Garmin och Navigon.

Företaget ägs sedan 2008 av Nokia som köpte bolaget för 52 miljarder kronor.

Antalet anställda är kring 4000 som är spridda över 143 lokalkontor runt om i världen. 1000 personer jobbar med att kartlägga vägar och kringliggande information.