Nedräkning till MWC: Mag Interactive
Ruzzle vill satsa på gratisspelarna
Daniel Hasselberg, Mag Interactive.
På söndagen den 24 februari är Mobil Business och Mobils redaktion på plats i Barcelona när Mobile World Congress tjuvstartar. Officiellt slår Barcelona-mässan upp dörrarna på måndagen. Inför eventet, som samlar 1 500 utställare från mobilbranschen, berättar Daniel Hasselberg, grundare och vd för utvecklarföretaget bakom succéappen Ruzzle, vilka trender han räknar med. För honom handlar dock mässan främst om att träffa folk och utbyta idéer, inte minst om affärsmodeller för spelappar.
– Jag ska främst dit för att träffa folk som jag hittills bara haft kontakt med via e-mail och Skype. De flesta sitter ju i Kalifornien så det är inte så ofta man har möjlighet att ses, säger Daniel Hasselberg.
Nya freemium-modeller med tillgång till hela spelet
På Mobile World Congress och utanför anläggningen anordnas en lång rad event för apputvecklare. Några nyheter räknar Daniel Hasselberg med inom det egna området, mobilspel, där affärsmodellerna för gratisanvändning håller på att förändras.
– Jag hoppas på intressanta diskussioner om hur man kan jobba med gratisdelen av spelarna på ett sådant sätt att de inte känner sig begränsade av att de inte har betalt. Vi har till exempel delar av spelen som inte är tillgängliga för gratisanvändarna och vi tittar på lösningar för att kunna ge dem tillgång till hela spelet på ett sätt som ändå säkrar upp vår arpu (genomsnittligt intäkt per kund), säger Daniel Hasselberg.
Räknar du med någon väsentlig förändring i det mobila området under de närmaste 12 månaderna?
– Jag tror att freemium-modellen kommer att förädlas på ett sätt som gör att gratisanvändare får utökad tillgång till alla delar i spelen. Jag tror även på att vi kommer att se innovativa sätt att få mer av den traditionella marknadsföringsbudgeten att riktas mot mobilspel.
Schemalägg allt
Daniel Hasselberg instämmer med alla som vi hittills intervjuat inför Barcelona-mässan: ett lyckat besök på MWC är ett planerat sådant.
– Boka upp möten i förväg. Jag har själv inte varit där på många år, men min plan är att både dagar och kvällar kommer att vara schemalagda innan jag åker ner. Tror att det kan bli ganska ineffektivt annars på grund av den enorma storleken på mässan, säger han.