Säljboom av Tre-telefoner

Publicerad Senast uppdaterad

Kundtillströmningen till Tre ökar lavinartat.

- Det avgörande genombrottet kom när vi lanserade gratis samtal inom Tres nät, säger Georg Ebert, informationsansvarig på Tre.

Ingen vill avslöja några siffror, men med hjälp av miniräknare går det att själv räkna ut vad det är som gäller.

Försäljningen av Tre-telefoner har ökat från en knapp procent till hela 15 procent av nyförsäljningen av abonnemangsbundna telefoner på The Phone House.

- Abonnemangsbundna telefoner står i sin tur för mellan 50 och 60 procent av alla mobiler vi säljer. Vissa månader är det 50 procent och andra 60, säger Johan Paulsen, informationsansvarig på The Phone House.

Under kvartal 4 förra året såldes totalt 793.445 mobiltelefoner i Sverige enligt statistik från Itresearch. Vid den tiden stod 3G-telefonerna för 1 procent av den totala mobilmarknaden. Totalt såldes 8480 3G-telefoner 2003 (vid det laget fanns ju bara Tre som 3G-operatör).

Om statistiken från The Phone House får representera den totala försäljningen av Tre-mobiler i Sverige skulle Tre med andra ord få mellan 59.508 och 71.410 fler kunder per kvartal i nuläget, eller mellan 19.836 och 23.803 kunder i månaden. Det är en enorm ökning jämfört med förra året.

Totalt såldes enligt en prognos från Itresearch 2,8 miljoner mobiler i Sverige förra året. Om det säljs lika många detta år skulle alltså Tre med dagens mått räknat sälja mellan 210.000 och 252.000 mobiler i år, jämfört med 8480 enheter förra året.

- Vi är aldrig nöjda, men väldigt glada för det är en riktig boom just nu. Nu gäller det bara att det håller i sig. Kontantkortet är en del i satsningen för att nå en så bred kundgrupp som möjligt, säger Georg Ebert.

En så stor ökning av kunder har också gett ett för stort tryck på kundservice, något som många Tre-användare blivit plågsamt varse. Senare under dagen ska Tre gå ut med information om hur servicen gentemot kunderna ska förbättras.