Tvist

Samsung ger inte full ersättning för Note 7-skador

Olycksdrabbade Note 7-ägare får inte full ersättning för saker som skadats i samband med att enheten har brunnit.

Publicerad Uppdaterad

Enligt en artikel från The Guardian är det ett flertal individer som har drabbats av egendomsskador som en konsekvens av att deras Note 7-mobiler har börjat brinna, men som trots det inte får full ersättning av Samsung. 

En av de drabbade, John Barwick från Marion, Illinois, säger att hans brinnande Note 7 orsakade brandskador på hans nattduksbord, samt att det hamnade kemikalier på hans säng, madrass, gardiner och matta. Att ersätta allt skulle kosta omkring 9000 dollar enligt honom. 

Enligt Barwick ringde han Samsung 45 minuter efter att branden hade skett och fick som svar att företaget skulle återkomma inom 24 timmar. När de inte hörde av sig inom den utlovade tiden så ringde Barwick igen, samt e-postade bilder på den skadade mobilen. 

Foto: John Barwick

”De sade att de skulle ringa tillbaka men gjorde aldrig det.”, säger Barwick. 

Till slut så blev han uppringd av företaget som hänvisade honom till företagets försäkringsbolag, som faktiskt heter Samsung Fire & Marine.    

”De sade att de inte var villiga att betala ersättningskostnader för någon av de skadade sakerna. Vi frågade om vi kunde få mattan utbytt, och de saker som hade fått kemikalier på sig ersatta. Vi skickade bilder”, säger Barwick. 

Men Samsung erbjöd endast att betala en bråkdel av värdet för de skadade sakerna. Barwick säger att de verkade mycket mer intresserade av att få tillbaka mobiltelefonen. 

”Det verkade som Samsungs prioritering var att få tillbaka telefonen. Jag sa till dem att jag gladeligen lämnar över den till dem så att de kan inspektera den så att de kan säkerställa att ärendet är autentiskt, men att jag inte ger den till dem innan de har ersatt oss. Sakerna som skadades var oskadda innan deras felaktiga produkt började brinna och orsakade det här. Vi kräver inga större summor som skulle göra oss rika. Vi vill bara bli kompenserade för det som har förstörts.” 

Förstört garage
Brandmannen Wesley Hartzog från South Carolina är en annan som drabbats av en Note 7-brand. Han laddade sin Samsung i ett eluttag i garaget. Branden förstörde garaget, orsakade stora skador på hans fyrhjuliga motorcykel, gräsklippare, cyklar samt en gungstol som han hade ärvt av sin mormor. Myndigheterna har ännu inte lyckats fastställa om branden är orsakad av mobiltelefonen, men de har uteslutit en luftkompressor som var ansluten till samma eluttag. Hartzog och hans två döttrar var tvungna att först bo hos vänner och numera bor de på hotell medan myndigheter försöker säkerställa orsaken till garagebranden. 

Foto: Wesley Hartzog

I samband med branden hade en Samsung-anställd enligt Hartzog sagt till honom att företaget flyttar honom och hans döttrar till ett hotell och betalar för måltider. Men dagen efter hörde Samsung Fire & Marine av sig och drog tillbaka erbjudandet. Nu en månad senare är han fortfarande i förhandlingar med Samsung, som numera betalar ett boende för familjen. Men trots pågående förhandlingar med Samsung, försäkringsbolaget och utredare så har han fortfarande ingen aning om när han och hans familj kan flytta hem igen. 

”Jag tycker att de kunde ha varit mer hjälpsamma och omtänksamma med att försöka hjälpa mig att antingen få flytta hem till mitt hus igen, eller att föröka skynda på utredningen.”, säger Hartzog.

Källa