Samsung har rekordstor marknadsandel

Trots den vikande branschvolymen lyckas även LG:s lokalkonkurrent Samsung att öka volymerna och notera nytt rekord i marknadsandelar. Nu har Samsung ökat till nästan 20 procent.

Publicerad Senast uppdaterad

Det pratas mycket om de sämre ekonomiska tiderna och minskade volymerna i mobilbranschen. Men Samsung följer i praktiken LG:s fotspår med ett förhållandevis imponerande andra kvartal detta år, enligt de kvartalsrapporter som har presenterats.

Samsungs 52,3 miljoner sålda mobiltelefoner under andra kvartalet är en volymökning med 14 procent på årsbasis och även jämfört med årets första kvartal. Det är siffror som utklassar branschens 12-procentiga nedgång på årsbasis och 5-procentiga uppgång från föregående kvartal, enligt Nokias kvartalsrapport.

Volymen under årets andra kvartal räcker inte till ett nytt bolagsrekord. Endast i förra årets avslutande kvartal var volymen större med de nära 53 miljoner sålda mobiltelefonerna.

Hur p>För årets andra kvartal lyder markandsandelen 19,5 procent. Det innebär att Samsung har ökat sin marknadsandel fyra kvartal i följd. Senast en världstvåa hade över 20 procent marknadsandel var under det sista kvartalet 2006 då Motorola knep drygt 23 procent.

I rapporten meddelar Samsung att deras försäljning för mobiltelefoner med pekskärm är "stark" i europa och i USA. Några siffror avslöjas emellertid inte. För årets tredje kvartal är det just sådana mobiler, samt smartphones, som Samsung tror kommer vinna mark under årets tredje kvartal.

Under den närmaste framtiden spår Samsung för egen del ökad marknadsandel, men utan att gå in på några konkreta målsättningar. För helåret är målet att sälja "minst 200 miljoner" mobiltelefoner (98 miljoner redan, 102 miljoner kvar). Om det blir verklighet innebär det en ökning från förra årets 197 miljoner mobiltelefoner.

Omsättning: 10,04 triljoner KRW (+27%)

Operativt res.: 1,00 triljoner KRW (+12%)

Sålda mobiler: 52,3 miljoner (+14%)

Snittpris (ASP): 124 dollar (-13%)