Samsung stärker andraplatsen

I natt svensk tid presenterades Samsungs 12-månadersrapport för år 2008. Det visar sig att greppet om andraplatsen bland världens största leverantörer stärkts rejält, efter att ha ökat volymerna under årets sista kvartal jämfört med det tredje.

Publicerad Senast uppdaterad

År 2007 lyckades Samsung med nöd och näppe leverera fler mobiltelefoner än Motorola. Under det gångna året har Motorolas problem fortsatt, samtidigt som Samsung lyckats vinna fler kunder. Trots förra årets avslutande bleka kvartal för mobilbranschen lyckades bolaget ändå öka volymerna och stärka greppet om andraplatsen.

Antalet sålda Samsungmobiler under förra årets sista kvartal uppgick till nära 53 miljoner enheter, vilket är en ny rekordvolym för bolaget. Ökningen är 14 procent jämfört med samma kvartal 2007 och 2 procent jämfört med föregående kvartal.

Bland de modeller som sålt bra utpekas pekskärmsmobilen F480, smarta mobilen Omnia samt kameramobilerna J700 och E250.

Marknadsandelen under det fjärde kvartalet blev drygt 17 procent. För helåret 2008 ökade marknadsandelen till drygt 16 procent. I början av förra året förväntade sig Samsung att sälja cirka 200 miljoner mobiltelefoner för helåret. Med tanke på finanskrisen och de sämre tiderna kan nog få klaga på volymen 197 miljoner enheter.

Även Samsungs telekomenhet drabbades av sämre vinstmarginal under det fjärde kvartalet. Tredje kvartalets dryga 7 procent minskade till låga 2 procent under fjärde kvartalet. En av anledningarna till den minskade vinstmarginalen är en tioprocentig nedgång för genomsnittspriset per såld telefon, från tredje kvartalets 135 till 121-122 dollar under fjärde kvartalet.

Samsung ställer sig bakom Nokias före detta prognos för år 2009 att helårsvolymen för hela branschen kommer att minska med mellan fem och tio procent. För egen del tror bolaget att de kommer sälja mer än 200 miljoner mobiltelefoner, vilket i sånt fall innebär en ökad marknadsandel.

Försäljning: 26 720 miljarder KRW (+27%)

Operativ vinst: 2 370 miljarder KRW (+10%)

Sålda mobiler: 196,6 miljoner (+22%)

(Försäljningen och vinsten motsvarar 160 resp. 14 miljarder kronor.)