Sänkt vinst för Telia trots fler abonnemang

Telia Soneras vinst efter skatt för det tredje kvartalet sjönk med 13 procent jämfört med samma period förra året. Affärsenheten Bredbandstjänster, där fast telefoni ingår, bidrar starkt till nedgången men för mobiltelefonin råder ljusare tider.

Publicerad Senast uppdaterad

Telia Sonera har varit löpsedlarnas operatör nummer ett senaste tiden. Det började med turerna med France Telecom i juni. Ett bud på Telia Sonera som inte gick igenom. Sedan lanserade operatören Apples mobiltelefon Iphone 3G i ett antal länder den 11:e juli. I dagens kvartalsrapport säger bolaget att just denna mobiltelefon men även mobilt bredband har bidragit till att öka volymerna för affärsenheten mobilitetstjänster.

Mobilitetstjänster är Telia Soneras största affärsområde sett till intäkter. Kvartalets fem procent högre intäkter jämfört med samma period förra året bidrog till bolagets totala intäktsökning om fyra procent till 25,8 miljarder kronor.

Bolagets totala vinst efter skatt sjönk med 13 procent till 5,4 miljarder kronor och som förklaring till detta kan det 22 procent lägre rörelseresultatet för affärsenheten bredbandstjänster som innefattar även klassisk telefoni användas.

För affärsenheten mobilitetstjänster råder däremot godare tider. Rörelseresultatet ökade med 7 procent. I Telias egna svenska butiksnät har ettan under kvartalets samtliga månader (juli, augusti och september) varit Apples Iphone 3G. Tvåan under samma månader har varit USB-modem för mobilt bredband via 3G-nätet.

Starkaste tillväxten inom mobilitetstjänster finns i Spanien enligt rapporten, men även i Sverige råder fortsatt tillväxt. Antal abonnemang slog åter nytt rekord i Sverige med 5,23 miljoner, varav 2,37 miljoner av dessa är kontantkort. Vinstmarginalen för den svenska mobilp>Intäkten per abonnemang och månad för den svenska mobilmarknaden sjönk med 13 procent till 270 kronor för kontraktskunder medan kontantkortsanvändarna likt samma period förra året förbrukar 85 kronor. Genomsnittliga samtalstiden per abonnemang och månad ökade till 185 minuter men jämfört med årets andra kvartal är det en nedgång från 198 minuter.

Förra sommarens och höstens satsning på TV via telefonjacket (ADSL) med mycket förmånlig prova på-tjänst ledde till en boom i antal TV-kunder. Den tillväxten ser ut att ha stannat av fullständigt. Under årets tre första kvartal har det endast tillkommit 16 tusen nya kunder vilket ger 320 tusen kunder. Ynka fem procent tillväxt sedan nyår med andra ord. Än värre är det under årets tredje kvartal där antalet kunder var oförändrat.

Omsättning: 25 817 miljoner kr (+4%)

Nettovinst: 5 411 miljoner kr (-13%)

tot>

Omsättning, marknätet: 4 769 miljoner kr (-5%)

Omsättning, mobilnätet: 3 398 miljoner kr (+2%)

EBIDTA, marknätet: 31,6% (36,2%)

EBIDTA, mobilnätet: 40,3% (41,5%)

sve>