Siemens går sin egen väg

Publicerad Senast uppdaterad

Uttalandet kommer bara dagarna före Ericsson och Sony ska lansera sitt nya varumärke för mobiltelefoner.

"Det ser bara ut som om vi krigar med Ericsson om tredjeplatsen. I själva verket har vi siktet inställt på att bli nummer två. Orsaken är enkel. Nummer ett och två tjänar alltid pengar. Men någon tydlig tvåa i mobilbranschen finns inte idag. Nokia är etta med 35 procent, och sedan finns tre med 8-12 procent. Det får mig att tro att når du en marknadsandel på 15-16 procent så blir du den där tydliga tvåan", säger Rudi Lamprecht till ekonomi24.

Siemens mobilchef är mycket skeptisk till samgåendet mellan Sony och Ericsson. Hans inställning är att Siemens aldrig skulle ge upp sitt varumärke på det sätt som följer av ett dylikt partnerskap. Men för den skull menar han inte att samarbeten med andra företag är uteslutna, men han drar definitivt gränsen vid finansiella samgåenden.

Siemens räknar med att marknaden för mobiltelefoner ökar med endast 10 procent nästa år. Men eftersom målet främst är att ta marknadsandelar från konkurrenterna ser man inte den siffran som hämmande för den egna tillväxttakten.

I intervjun framkommer också att Siemens inte avser lägga ut all tillverkningen av mobiltelefoner på underleverantörer, vilket flera konkurrenter gjort. Man väljer istället att behålla merparten av tillverkningen under eget tak med motivet att man vill ha kontroll över hela kedjan. Rudi Lamprecht menar att denna kontroll krävs när produktionscyklerna är så korta som 9 månader.

Även när det gäller försäljning av licenser av den egna 3G-mobiltekniken väljer Siemens att gå sin egen väg. Både Motorola och Ericsson har ju under sommaren och hösten tillkännagivit att man kommer licensiera ut sin mobilteknik till andra tillverkare. Men inte heller detta är alltså aktuellt för det tyska flaggskeppet inom IT och telekom, som idag har 20% av den tyska mobilmarknaden.

Sammantaget ger dessa besked en känsla av ett företag i medvind och med gott självförtroende. Men varthän företagets strategi leder är svårt att sia om.

Kampen om marknadsandelar år 2002 kommer definitivt att bli spännande att följa. Rorsmännen och -kvinnorna hos de fyra marknadsledarna har ju valt olika kurser efter årets rundningsmärken, och vilken strategi som segrar visar sig först på sikt. Men efter det senaste årets uppryckning är det väl ingen som tvekar om att Siemens är med i kappseglingen på allvar.

Marknadsandelar kvartal 2 2001

Nokia 35%

Motorola 14%

Ericsson 8%

Siemens 8%

Samsung 7.5%

Panasonic 4.5%

NEC 3%