Slut med mobilbetalningar i butiken

Publicerad Senast uppdaterad

Mint lanserade sina betalningslösningar för butiker i början av år 2001. Då var det möjligt att bli kund och få 50 kronor att handla för i de butiker som var anslutna till Mint.

Betalningen gick till på det sättet att kunden ringde det 020-nummer som skyltades i butiken för att via mobiltelefonen och butikens terminal godkänna köpet. Det hela avslutades med att man fick ett kvitto skickat till sig via SMS.

Nu är det dock slut med det. Mint drar successivt tillbaka butiksterminalerna.

- Vi har försökt få till ett avtal med någon av de större detaljhandelskedjorna, men något avtal har inte tecknats, säger Carl Rogberg på Mint.

Han är dock noga med att påpeka att man inte ser indragandet av butiksterminalerna som ett misslyckande. Istället ser man det som en omprioritering där man satsar på de verksamheter som varit mest lyckade.

Nu drar man alltså tillbaka betalterminalerna eftersom antalet genomförda betalningar inte ökat på det vis som man hoppats.

De tjänster som Mint nu har kvar är parkeringsbetalningen samt Mint 121, en tjänst för att göra betalningar direkt mellan två mintkunder.

Mint har delats upp i två affärsområden där den ena delen fokuserar på konsumentledet, främst parkeringsbetalningar och den andra delen fokuserar på att licensiera Mints teknik till andra företag.