Små förbättringar i mobiltillverkarnas etikarbete
Mobiltillverkarna har börjat ta problemen med arbetsvillkoren hos sina underleverantörer på större allvar. Men fortfarande skrapar man bara på ytan. Det visar en uppföljningsrapport som Fair Trade Center gjort efter höstens avslöjande om de olidliga arbetsvillkor som råder i en del monteringsfabriker.
I höstas avslöjade Fair Trade Center och SwedWatch allvarliga problem och lagbrott vid fabriker i Kina och Filippinerna som tillverkar delar till mobiltelefoner. Olagligt mycket övertid på grund av usla löner och bristande säkerhetsrutiner som medför allvarliga hot mot personalens hälsa var de vanligaste problemen. Fair Trade Center har nu gjort en uppföljande genomgång av mobilföretagens etikpolicys som visar att man har börjar ta problemen på större allvar.
- Det är positivt att mobilföretagen har börjat arbeta mera aktivt för att förebygga dåliga arbetsvillkor. Vi är dock oroade över att företagen nästan enbart kontrollerar första ledet i sina långa leverantörskedjor, säger Annika Torstensson, projektledare på Fair Trade Center.
Sämst i klassen av de sex stora mobiltillverkarna är LG, men man har tagit ett första steg när man antagit en bättre uppförandekod. Av de fyra tillverkare, Nokia, Apple, Sony Ericsson och Motorola, som faktiskt utför kontroller om deras etiska regler efterlevs, kontrollerar samtliga bara det första tillverkningsledet och man kräver att det i sin tur ska garantera goda arbetsvillkor hos sina underleverantörer.
- Vi avslöjade allvarliga brister hos mobilföretagens direktleverantörer, varav flera hade granskats av mobilföretagen. Detta gör att man kan ifrågasätta kvalitén hos företagens kontroller och misstänka mycket sämre villkor längre ner i leverantörskedjan, säger Annika
Torstensson.
I Motorolas reviderade uppförandekod finns ett tak för övertid, inhyrd arbetskrafts rättigheter nämns liksom att arbetarnas löner förutom att följa lokal lag ska täcka de anställdas basbehov. Dessa skrivelser saknas fortfarande i de andra företagens etiska riktlinjer.
Fair Trade Center anmärker också på att samtliga tillverkare är dåliga på att informera svenska konsumenter om sitt etiska arbete, vilket gör det mycket svårt för medvetna konsumenter att göra aktiva val och att få information om hur den mobiltelefon de är intresserad av är tillverkad.