Operatörernas tredje kvartal

Smarta lurar och bredband hetast

God tillväxt för smartphones och mobilt bredband lyfts fram i kvartalsrapporterna för de fyra stora mobiloperatörerna på den svenska marknaden.

Publicerad Senast uppdaterad

Under perioden 13–27 oktober rapporterade de svenska operatörerna sina resultat för årets tredje kvartal. Trenderna från senaste årens kvartalsrapporter håller i sig, enligt den samlade bilden från de fyra operatörerna. Den klassiska fasta telefonin via kopparnätet ("PSTN") förlorar fortfarande kunder till förmån för mobilabonnemang.

Siffrorna talar sitt tydliga språk. Den sammanlagda nettominskningen av PSTN-abonnemang under det senaste kvartalet uppgick till 169 000 för Telia, Tele2 och Telenor. Telias minskning var kraftigast med 139 tusen till 2,513 miljoner medan Tele2 minskade med 20 tusen till 672 tusen och Telenor minskade med 10 tusen till 145 tusen.

Den sammanlagda minskningen av PSTN-abonnemang hos Telia, Tele2 och Telenor med 169 tusen kan jämföras med den totala ökningen om 216 tusen mobilabonnemang för dessa operatörer. Dessa 216 tusen nya abonnemang inkluderar såväl vanliga röstabonnemang som mobilt bredband. Ovanpå detta tillkommer ett ökat antal mobilabonnemang för operatören Tre.

När det gäller mobilt bredband är tillväxten fortsatt god. Tele2 och Telenor som särredovisar antalet mobil bredband-abonnemang uppger att antalet sådana abonnemang vid tredje kvartalets slut var 37–38 procent fler än vid samma tid förra året. Telia och Tre särredovisar inte mobilt bredband men rapporterar stark efterfrågan på den tjänsten.

För vanlig mobiltelefoni råder stark eller rättare sagt mycket stark efterfrågan på smartphones. I Telias butiker är 3 av 4 sålda mobiler smartphones medan de åtta mest sålda mobilerna hos Tele2 under senaste tiden är smartphones. På modellnivå har Iphone 4 varit den populäraste hos operatörerna. Hos Telia ser man att mobiler med Android och Symbian som system ökar i popularitet.

Avslutningsvis är det bara att konstatera att antalet aktiva kontantkort fortsätter att minska till förmån för abonnemang med bindningstid, enligt operatörernas egna uppgifter. En möjlig förklaring till detta skulle kunna bero på senaste tidens smartphone-boom. Kontantkort-kunder blir kontakt-kunder i samband med köp av en dyrare smartphone (som sällan köps kontant). Exempelvis är det snarare regel än undantag att Apples framgångsrika mobil Iphone köps i samband med ett 2-årigt kontrakt.

Framtidsutsikterna från rapporterna handlar ganska väntat om nästa generations mobilnät, LTE (4G). Telia utlovar en lansering av 4G i 28 orter innan året 2010 är slut. Telenor, som bygger 4G tillsammans med Tele2, har presenterat en ambition om att täcka 100 svenska orter med LTE före år 2012.