Terminalerna som används är tåliga för att klara vinterklimatet.
Med tanke på hur den här vintern har sett ut är väl alla förslag som kan förbättra halk- och snöbekämpningen välkomna. Olofströms kommun tycks ha hittat en lösning som fungerar.
Lösningen som tagits fram av Softhand Technology ab är ett gps-baserat system som använder sig av handdatorer. I snöröjningsfordonen monteras en handdator med Windows Mobile som via gprs eller 3g hämtar och förmedlar information. Och i handdatorn finns en klient med ett gränssnitt som gör det möjligt för fordonsföraren att själv styra det.
Grundfunktionen är att systemet håller reda på var fordonet är och vilka uppgifter den har utfört. Man har även möjlighet att i enheten ta fram en karta för att se var man befinner sig, men eftersom Olofström inte är en särskilt stor kommun är det en funktion som förarna inte behöver använda sig av så ofta.
Huvudanledningen till att systemet utvecklades var inte, som man kanske skulle kunna tro, effektivisering.
Annons
– Det som var ursprunget till att vi gjorde just den här lösningen var försäkringsskäl. Olofström är en relativt liten kommun och varje tillfälle som någon påstår att de har halkat på grund av missad sandning eller snöröjning innebär höga kostnader. Från kommunens sida ville man ha ett kraftfullare verktyg som visar att man har varit på plats och faktiskt gjort jobbet, säger Harry Håkansson, vd för Softhand Technology.
Annons
Ur en rättslig synpunkt är det även viktigt att gps-punkerna, som visar var snöröningsfordonen har åkt, sparas på en server hos en tredjepart, i det här fallet Softhand. Det gör att ingen kan anklaga OIofström kommun för att ha manipulerat loggarna. Informationen sparar Softhand så länge kunderna begär det. I dagsläget ingår tjänsten i det totala paketet eftersom datamängderna inte är speciellt stora.
Men det finns även andra aspekter av systemet som kan bidra till en bättre snöröjning. Enligt Harry Håkanson blir själva överskådligheten bättre och det underlättar i sin tur för arbetsledningen när det gäller planering. Sedan finns det också en säkerhetsaspekt i det, eftersom man kan följa fordonen i realtid. Om ett fordon har stannat eller om man inte får kontakt med föraren så vet man var fordonet befinner sig och kan då åka dit för att se om någonting har hänt.
Hårdvaran är inte det väsentliga. Handdatorerna kan egentligen vara vilken som helst men just den här lösningen bygger alltså på Windows Mobile.
– Anledningen till att vi valde just Window Mobile är dels att vi har jobbat mycket med det och kan det, dels att om man kollar på den professionella marknaden för handenheter, särskilt ruggade, alltså tåliga enheter som klarar av lite mer stötar och vatten, så utgörs den marknaden nästan enbart av Windows Mobile-enheter. Man kan använda billigare enheter, en htc eller någonting, men i det här fallet har vi satt in lite tåligare grejer i bilarna, säger Harry Håkansson.
Softhand tillhandahåller handdatorer via en partner, men det händer att kunder köper själva. I Olofströms fall handlade det om en nyinstallation eftersom de inte hade haft något liknande system tidigare.
Automatiska system dyrare
Det finns konkurrenter på marknaden men Harry insisterar att Softhands system har fördelar gentemot andra lösningar.
– De system vi har sett är helautomatiska bilmonterade lösningar som startar när man vrider på tändningen. Men de jobbar mer med sensorer som sitter på fordonet, som exempelvis känner av när du fäller ner en plog. De systemen är dyrare eftersom de kräver mer teknisk implementation i bilarna och de tar bort en del av förarkontrollen som vi tyckt har en poäng. Våra enheter är också flyttbara och kan sättas in i vilken maskin som helst. Det är bra om man hyr in eller lägger ut jobbet på entreprenad som inte har sådan utrustning – man vill kunna se om jobbet har utförts, eller vad de jobbar med vid ett specifikt tillfälle.
Att föraren skulle ha kontroll över systemet är något som grundar sig i integritetsaspekten. Softhand tycker att det är smakfullare att föraren kan kontrollera det hela. En en annan fördel är att man i större utsträckning kan tala om vad för sorts aktivitet som utförs. Det underlättar exempelvis när gps-punkten inte kan skilja på en gångväg och en bilväg. Då kan föraren gå in och manuellt trycka på knappen »sanda gångbanan«.
Problemen har minskat
Av allt att döma verkar Olofströms kommun nöjda med det ny snöröjningssystemet. I början fanns det dock en del inkörningsproblem. De var mest relaterade till hårdvaran – enheter som inte fungerade som det var tänkt. I dag använder Softhand nyare enheter och tack vare utvecklingen som har skett på området, sedan projektet började 2007, har problemen minskat.
Någon gång har användarna även upplevt täckningsproblem på landsbygden men eftersom systemet sparar informationen lokalt och skickar den när täckningen återuppstår är det inte något stort problem. Att Softhand numera tillhandahåller hårdvara som både klarar av Gprs och 3g (i början var det bara gprs) bidrar till att även de problemen blivit mindre frekventa.
– Gps-mottagningen har fungerat bra, enstaka punkter kan bli fel beroende på väderlek, atmosfär och tid på dygnet. Men enskilda punkter betyder inte så jättemycket eftersom du skapar ett spår av punkter vilket gör att man ändå kan följa vilka vägar man har varit på, säger Harry Håkansson.