Smartphones hot mot Palm OS

Publicerad Senast uppdaterad

Analysfirman Gartner har kommit med sin rapport över handdatormarknaden under 2003. Deras siffror visar att handdatormarknaden under 2003 minskat med 5,3 procent, alltså något mer än analytikerna på IDC kom fram till i förra veckan.

- Under 2004 kommer smartphones ha en negativ effekt på försäljningen av enklare handdatormodeller. Många användare kommer att nöja sig med e-post, kalender och kontakthanteringen i sina smartphones, säger analytikern Todd Kort på Gartner.

Särskilt hårt tror Todd Kort detta kommer att slå mot handdatorer med Palm OS eftersom de enligt honom främst används för just hantering av kalender och kontakter, det som kallas PIM, Personal Information Management.

När Allt om Handdatorer tidigare i år talade med Palmones europachef Vesey Crichton betonade han hur viktigt han tycker att PIM är.

- PIM är den största anledningen för människor att köpa en handdator och det är även den främsta fördelen med Palm OS, sa han då.

Hotet från avancerade mobiltelefoner viftade han bort.

- Visst finns kalender och kontakter numera även i mobiltelefonen, men ingen använder det ju i praktiken, sa Vesey Crichton.

När vi tittar närmare på Gartners siffror för 2003 har det gått särskilt bra för HP. De lanserade under hösten flera nya modeller vilket hade en positiv inverkan på försäljningssiffrorna. Mycket riktigt ökade HP under 2003 antalet sålda enheter med 40,3 procent jämfört med året innan. Palmones T3 sålde bra, men Palmone tappade i försäljning och sålde 19 % färre enheter än året innan.

Så här fördelar sig handdatormarknaden globalt under 2003, enligt analytikerna på Gartner:

Förändring gentemot föregående år står inom parentes.

Palmone36,4 (sålda enheter -19,0 %)

HP19,9 (sålda enheter + 40,3 %)

Sony12,2 (sålda enheter + 5,5 %)

RIM5,3 (sålda enheter + 121,4)

Dell5,1 (sålda enheter + 656,5 %)

Toshiba3,0 (sålda enheter - 22,2 %)

Övriga18,2 (sålda enheter - 35,0 %)

Av nedgången på 5,3 procent globalt står Asien för en stor del. Nedgången i Asien var under 2003 så hög som 30 procent. I Västeuropa ökade försäljningen istället med 12 procent.