Vinstökning på 4275 procent

Smartphones starkast hos Nokia

Det blev en sanslös vinstökning för Nokia under årets första kvartal. Det beror dock på den blygsamma nettovinsten första kvartalet förra året. Rapporten i sin helhet är varken stark eller svag.

Publicerad Senast uppdaterad

Mobilbranschens största leverantör av telefoner fortsatte under årets första kvartal att hålla ställningarna. Nokia redovisar 107,8 miljoner sålda mobiltelefoner för perioden januari till och med mars. Volymen är 16 procent större än samma period 2009. Trots volymökningen är det inget nytt rekord för ett Q1-kvartal. Nokias Q1-rekord från 2008, då 115,5 miljoner mobiler levererades, står sig fortfarande.

Smartphones växer mer

Av de 107,8 miljoner levererade mobiltelefonerna utgör smartphones en andel om 21,5 miljoner enheter. Nokias smartphones ökade volymen kraftigare än mobilerna totalt sett, jämfört med samma period förra året. 57 procent rapporteras volymökningen för mobilerna med Symbian och Maemo som operativsystem.

Nokia har börjat använda en ny metod för att summera branschens volym. Detta är anledningen till att Nokia nu har en marknadsandel runt 33–34 procent och inte i intervallet 37–40 procent som tidigare. När det gäller marknadsandel inom smartphones är den enligt bolagets egna beräkningar 41 procent vilket är något mer än under samma period förra året och sista kvartalet förra året.

För de nyfikna finns det goda och dåliga nyheter i rapporten. För första gången har Nokia slutat särredovisa volymerna för modellerna i E- och N-serien. Däremot redovisas intressant statistik för tjänsterna.

Nokias Ovi Store rapporteras ha drygt 9 500 objekt (inklusive appar) tillgängliga och drygt 1,5 miljoner nedladdningar sker per dag. Nya Ovi Maps med gratis navigering har laddats ner ungefär 10 miljoner gånger. Antalet sålda låtar på Nokia Music Store hålls fortfarande hemligt. Däremot rapporterar bolaget att en DRM-fri version av Comes With Music har lanserats i Kina.

Ökde volymer

Volymökningarna för Nokias mobiltelefoner, inklusive smartphones, bidrog till Nokias totala omsättningsökning om knappt 3 procent till 9,52 miljarder euro. Det som höll nere Nokias tillväxt var dels Ericsson-konkurrenten Nokia Siemens Networks försäljning som minskade med 9 procent, samt en nära femprocentig minskning för genomsnittspriset per såld telefon, ASP, som minskade från 65–66 till 62 euro på ett år.

När det gäller bolagets vinst efter skatt ökade den enormt. Vinstökningen är hela 4 275 procent. Det beror på att Nokia redovisade snudd på ett nollresultat under samma period förra året. Vinstmarginalen är dock historiskt svag. Efter skatt tjänade Nokia knappt 2 öre per försäljningskrona.