Vill göra mobila köp mer sociala

Social shopping i mobilen med Creddly

På torsdagen lanserades Creddly, en ny mobilapplikation som beskriver sig själv som en ny Facebook för shopping. Användaren kan gilla, dela och handla produkter som den har fotograferat i butik eller i tidningen.

Publicerad Senast uppdaterad

Mobilapplikationen Creddly ska göra mobila köp mer tillgängliga och sociala. Appen låter smartphoneanvändaren fota produkter i butik, tidning eller använda produktbilder på nätet och sedan dela, gilla eller önska sig produkterna i appen. Appen ska även framöver även låta användaren köpa produkterna direkt i mobilen, något som ännu inte går att göra. Användaren kan också skapa och dela inköpslistor och få erbjudanden baserade på det som man gillat eller önskat sig i appen.

– Genom att samla både inp>

Listan på de butiker som i juni var med i Creddly innefattar Gant Rugger Concept Store, Georg Jensen, Karen Millen, Replay Concept Store och Stockholm Market i Mood Gallerian.

– Det är hundra butiker med, varav 40 kring Stureplan som kommer att vara upp-creddlade i slutet av juni/början av juli, säger Ivan Daza, vd och grundare av Creddly, till Mobil.

Creddly ser även nya möjligheter för annonsörer i tryckt media då ett foto kan resultera i ett köp. Även bloggare kan tjäna pengar på Creddly genom de köp som dess följare genomför via appen.

Cirka 81 procent får råd inför ett köp från vänner och familj via ett socialt nätverk, enligt Creddly, som hänvisar till uppgifter från IBV Retail 2013, IBM, Tieto och Mashable.