Med hjälp av dyrare telefoner

Sony Ericsson går med vinst igen

Efter sex kvartal i följd med förluster har nu den svenskjapanska mobiltillverkaren lyckats redovisa en vinst efter skatt. Främst beroende på besparingar och försäljning av dyrare telefoner.

Publicerad Senast uppdaterad

Dagens kvartalsrapport från Sony Ericsson bjöd på både goda och dåliga nyheter. Den goda nyheten är att bolaget har lyckats trolla fram en vinst efter skatt för första gången sedan början av år 2008. Med andra ord, den sex kvartal långa förlustsviten är nu bruten.

Sony Ericssons kvartalsvinst, 21 miljoner euro, beror främst på besparingar. Sedan mitten av år 2008 har 342 miljoner euro använts för att sänka bolagets kostnader vilket bland annat har inneburit att göra sig av med anställda. Drygt 3 tusen anställda har fått lämna bolaget. Antalet anställda vid första kvartalets utgång uppges till 8 450.

Att Sony Ericsson, tidigare än trott, lyckats vända till vinst skulle kunna förklaras med ökade snittpriset (ASP) per såld telefon. I genomsnitt fick Sony Ericsson 134 euro per levererad enhet under kvartalet. Detta är det högsta snittpriset sedan första kvartalet 2007 då ASP också uppgick till 134 euro.

Bland de sämre nyheterna finns försäljningsvolymen. Under årets första kvartal levererades den lilla volymen 10,5 miljoner mobiltelefoner. Det är en nedgång med nästan 28 procent jämfört med samma kvartal förra året och en minskning med drygt 28 procent sedan förra årets avslutande kvartal.

Kvartalets volym om 10,5 miljoner sålda mobiler är historiskt låg. För att hitta en mindre volym får man backa till första kvartalet 2005 då 9,4 miljoner mobiler såldes. Gällande marknadsandel har Sony Ericsson minskat till cirka 4 procent, vilket är den minsta i bolagets historia sedan bildandet hösten 2001.

I vanlig ordning meddelas inte hur volymen fördelas över marknader eller modeller. Däremot meddelar bolagets VD, Bert Nordberg, att Android-modellen X10 och Symbian-modellen Vivaz har varit framgångsrika. Någon prognos för framtiden har som vanligt inte lämnats, däremot spår bolaget att branschens totala volym år 2010 kommer att öka svagt.

Sony Ericsson, Januari–Mars 2010

Omsättning: 1 405 miljoner euro (1 736)

Nettoresultat: 21 miljoner euro (–293)

Sålda mobiler: 10,5 miljoner enheter (14,5)

Snittpris (ASP): 134 euro (120)