Sony Ericsson har inte råd att marknadsföra sig

Publicerad Senast uppdaterad

- Andelen Ericssontelefoner bland de nysålda har sjunkit till 1 procent i maj från 3,5 procent i mars, säger Evija Vejina, försäljningschef på en av Lettlands största återförsäljare, Trodeks, till Dagens Industri.

Dual, en annan återförsäljare, uppger till DI att Ericsson inte längre ens finns med i statistiken, det vill säga att andelen sålda telefoner från tillverkaren ligger under 1 procent.

Detta ska ställas i skenet av att antalet sålda mobiltelefoner i Lettland ökar stort.

Orsaken till den dramatiska minskningen av sålda Ericsson-mobiler är med stor sannolikhet att Sony Ericssons marknadsorganisation lagts ned i Lettland. Istället ska marknadsföringen skötas från Finland, vilket uppenbarligen inte fungerar.

Roger Bolander, nordenchef på Sony Ericsson, medger till DI att det vore bättre att ha haft kvar marknadsföringen i Lettland, men att det inte går på grund av besparingsskäl.