Sony Ericsson ökade försäljningen
Sony Ericsson har sålt 11,8 miljoner enheter under det senaste kvartalet. Det är en ökning med 26 procent jämfört med det första kvartalet i år. Försäljningen uppgick till ett värde av 1614 miljoner euro.
Miles Flint vid Sony Ericsson framhåller själv bland annat K750i som en av anledningarna till den ökade försäljningen, en modell som gått mycket bra på den svenska marknden.
Sony Ericsson uppger att orsaken till den ökade försäljningen är att man breddat sitt sortiment så att det omfattar fler prissegment. Det gemonsnittliga priset för Sony Ericssons mobiltelefoner har inte ökat under perioden.
Vid Sony Ericssons senaste produktlansering blev det tydligt att man nu satsar mer på lite billigare telefoner. Då lanserades flera ungdomstelefoner och några dyra modeller för affärsanvändarna, som den av många förväntade uppföljaren till P910i, syntes inte till.
Företaget räknar med att det totalt kommer att säljas 720 miljoner telefoner på världsmarknaden under 2005.