Sony Ericsson ökar kraftigt
Det är analysföretaget IT Research som presenterat uppgifter från försäljningsstatistiken i Sverige under årets första kvartal. Totalt sett ökar inte mobiltelefonförsäljningen i Sverige, den är ungefär lika stor som första kvartalet 2002. Men allt fler väljer Sony Ericssons telefoner.
- Om utvecklingen håller i sig under det nästa kvartalet så kommer Sony Ericsson snart vara ikapp Nokia, säger David Larsson på IT-Research när vi talar med honom.
Det som enligt David Larsson är den stora skillnaden jänfört med början på förra året är att Sony Ericsson nu blivit stora även på Nokias hemmaplan - de billigare mobiltelefonerna.
Även Samsung och Panasonic har gått framåt - företag som i början av förra året hade mycket små andelar av den svenska mobilmarknaden.
De som förlorat marknadsandelar är Nokia, Siemens och Motorola. Motorola var först i Sverige med en gprs-telefon, men nu är det Nokia och Sony Ericsson som helt dominerar den svenska marknaden för gprs-telefoner, enligt statistiken från IT-Research.
- Om man ser till motsvarande period förra året var hälften av telefonerna som såldes Nokia 3310 och 3330, det är den andelen som nu håller på att minska, säger David Larsson.
Och förändringen på mobilmarknaden har gått fort, menar David Larsson.
Hela 75 procent av telefonerna som säljs nu har möjlighet till internetanslutning via gprs. Däremot är andelen kameratelefoner fortfarande ganska liten även om den givetvis ökar.