Smartphones dominerar försäljningen

Sony Ericsson ökar vinsten

Sony Ericsson är först ut av mobiltillverkarna att rapportera för kalenderårets tredje kvartal. För tredje kvartalet i rad har nu bolaget gått med vinst efter skatt.

Publicerad Senast uppdaterad

För årets tredje kvartal redovisar Sony Ericsson sin tredje raka kvartalsvinst. Under årets tredje kvartal landade vinsten efter skatt på 49 miljoner euro, motsvarande drygt 450 miljoner kronor. Det kan jämföras med samma kvartal förra året då bolaget gick back med 164 miljoner euro, motsvarande drygt 1,5 miljarder kronor (med dagens växelkurs).

Bolagets förbättrade resultat är frukten av att ha nischat in sig på smartphone-marknaden där telefonerna säljs för högre snittpriser än för enklare mobiltelefoner. VD:n Bert Nordberg meddelar att drygt hälften av försäljningen kommer från smartphones. Det framgår dock inte om Nordberg menar volym eller värde.

Sony Ericssons totala volym under årets tredje kvartal uppgick till 10,4 miljoner sålda mobiler. Det innebär en minskning med drygt 26 procent jämfört med samma period förra året. Ett betydligt högre snittpris (+35%) relaterat till smartphone-satsningen gjorde att intäkterna inte sjönk nämnvärt trots volymnedgången.

Numera redovisar Sony Ericsson även marknadsandelen i intäkter utöver den traditionella volymmarknadsandelen. Bolaget anser att sin försäljning under tredje kvartalet står för cirka 4 procent av branschens volym medan värdet av försäljningen står för cirka 6 procent av branschens sammanlagda försäljning.

Avslutningsvis sticker Bert Nordberg ut hakan något kaxigt och meddelar att Sony Ericssons ambition är att bli världsetta inom Android-telefoner. Sedan tidigare har Sony Ericsson valt att hoppa av Symbian.

Sony Ericsson, juli–september 2010 (2009)

Omsättning: 1 603 MEUR (1 619 MSEK, –1%)

Nettoresultat: 49 MEUR (–164 MEUR)

Nettomarginal: +3,1% (–10,1%)

Snittpris, ASP: 154 EUR (114 EUR, +35%)

Sålda mobiler: 10,4 miljoner (14,1 miljoner, –26%)