Sony Ericsson tappar marknadsandelar

Sony Ericsson och Nokia backar samtidigt som Samsung och LG tar andelar på den globala mobilmarknaden, enligt en rapport från Gartner.

Publicerad Senast uppdaterad

Från en marknadsandel på 7,5 procent under andra kvartalet i fjol till 4,7 procent under samma period i år. Så kraftig är Sony Ericssons tillbakagång enligt analysfirman Garter.

- Sony Ericsson har försummat att dra nytta av viktiga trender, så som tangentbordsmobiler för meddelande och mejl, mobilsurfande och navigering, säger Carolina Milanesi på Gartner i ett pressmeddelande.

Nokia behåller sin marknadsledande position med 36,5 procent av marknaden. Gartner menar dock att man lagt för stor vikt på enkla mobiler och att den avancerade N97 inte alls kan mäta sig med exempelvis Iphone 3GS när det gäller försäljningssiffror.

Både LG och Samsung, på andra respektive tredje plats med 19,3 och 10,7 procent, ökade sina marknadsandelar och väntas ha en fortsatt positiv utveckling. Samsungs telefoner med pekskärm och tangentbord har bidragit till framgången och avståndet upp till Nokia på förstaplatsen förutspås minska ytterligare framöver.

LG tros kunna fortsätta sin satsning på lite enklare modeller och ha stora möjligheter att dra nytta av 3G-utrullningen i Kina.

Motorola behåller sin fjärdeplats framför Sony Ericsson men har tappat ännu mer, ned till 5,6 procent från 10 procent förra året. Större delen av tappet har skett i Västeuropa och nu är den amerikanska marknaden ännu viktigare. Möjligen kan en viss återhämtning ske genom de Android-modeller som väntas komma ut under fjärde kvartalet i år.