Sony Ericsson växer i Ryssland
Sony Ericsson är numera den tredje största mobiltelefontillverkaren i Ryssland. Tack vare en svensk chef, Roger Bolander har försäljningen i Ryssland växt enormt den senaste tiden.
Den ryska mobiltelefonmarknaden är expansiv som få. Här säljs det närmare sju miljoner mobiltelefoner per kvartal av den största återförsäljaren, Euroset. Den största ökningen står Sony Ericsson för. Sony Ericsson är numera den tredje största tillverkaren i Ryssland. För första gången har det svensk-japanska företaget sålt mer mobiltelefoner än Motorola. Sedan 2005 har Sony Ericsson vuxit från en marknadsandel på 11,5 procent till nuvarande 16,9 procent.
- Det går bra för oss, säger Roger Bolander, just nu hemma i Sverige på påskledighet.
I övrigt kan han inte kommentera marknadsandelarna i Ryssland för Sony Ericsson, detta på grund av att bolaget snart har bokslut.
Roger Bolander var chef för Sony Ericsson i Sverige innan han 2005 fick jobbet som chef över Ryssland.
Trivs du bra i Moskva och Ryssland?
- Ja, det gör jag. Jag har varit där i 24 månader nu och ska snart återvända hem igen. Ryssland är en spännande marknad, men familjen längtar hem nu.
Det har gått bra för er under de två åren som du har varit där?
- Ja, folk gillar våra telefoner. Men det räcker inte bara att ha bra telefoner, du måste marknadsföra rätt också.
Sony Ericsson har varit aggressiva när det gäller pr-kampanjer den senaste tiden och framför allt är det mobiler med mp3-spelare och kameror som säljer bra. Enligt Euroset säljer W950, W550 och W850 bra, dessutom Cybershot-modellerna K790 och K800.
På tal om marknadsföring så kan vi berätta att Sony Ericsson nu siktar på att ta sig in i Guinnes Rekordbok med en reklamskylt som har suttit uppe mitt i centrala Moskva, mitt emot Kreml. Den reklamskylten är 400 meter lång och nu diskuteras om skylten ska komma med i rekordboken som världens största reklamskylt.
Marknadsandelar i Ryssland
(enligt Euroset)
- Nokia 25,7 %
- Samsung 21,8 %
- Sony Ericsson 16,9 %
- Motorola 15,3 %