Trots 20 procent färre sålda telefoner än under samma period förra året ökar ändå värdet av försäljningen tack vare dyrare telefoner som X10 och Vivaz.
För årets andra kvartal redovisar Sony Ericsson åter igen en historiskt mycket låg volym för mobiltelefonförsäljningen – endast 11,0 miljoner enheter. Volymen ökade visserligen jämfört med årets första kvartal men med blygsamma 4,8 procent. Däremot är det en bra bit upp till 2009 års kvartalsvolymer som pendlade mellan 13,8 och 14,6 miljoner enheter.
När det gäller värdet av leveranserna ser det betydligt bättre ut. Jämfört med årets första kvartal är ökningen hela 25 procent. Förklaringen till denna starka ökning relativt den procentuella volymökningen är satsningen på att sälja dyrare telefoner, men även till liten del beroende på valutaeffekter. Mellan årets första och andra kvartal har snittpriset (ASP, average selling price) ökat med drygt 19 procent från 134 till 160 procent.
Sony Ericssons VD Bert Nordberg lyfter fram (de något dyrare) modellerna X10 och Vivaz som framgångsrika. Bägge har sålts under hela perioden av årets andra kvartal då de började säljas redan under årets första kvartal. VD:n Nordberg tycker att X10-syskonen mini och mini pro som började säljas under slutet av andra kvartalet har "gått hem hos operatörerna".
Annons
Det ekonomiska nettoresultatet blev sämre trots den 25-procentiga ökningen från första kvartalet, men ändå svagt positivt (12 miljoner euro). Något som glädjer bolaget desto mer är att nettokassan ökade med hela 46 miljoner euro till 609 miljoner euro. Det är första gången på länge som nettokassan ökar jämfört med föregående kvartal.
Annons
Någon konkret prognos för framtiden lämnades inte i rapporten. Det enda bolagsspecifika som framgår ur rapporten är att VD:n Nordberg menar att Sony Ericsson är "väl rustad för en långsiktig tillväxt".