Sony Ericssons marknadsandel under 5 procent
I Sony Ericssons rapport for årets tredje kvartal pekar de flesta pilar åter nedåt. Marknadsandelen har minskat ännu en gång och är nu under fem procent. Ljusglimten är dock att de blödande förlusterna har minskats två kvartal i följd.
Under årets tredje kvartal uppgick Sony Ericssons försäljning till 14,1 miljoner mobiltelefoner. Det innebär en ökning med 2 procent jämfört med årets andra kvartal men jämfört med samma period förra året handlar det om snudd på halvering.
Bolaget är i vanlig ordning tyvärr hemlighetsfulla för hur volymen fördelas över marknader eller modeller. Sony Ericsson anser i rapporten att försäljningen av W995 har varit "framgångsrik". Snittpriset noterade årslägsta med 114 euro, men en liten tröst är att det innebär en uppgång jämfört med samma period förra året.
I och med att Sony Ericssons volym inte ökade lika mycket som branschens totala volym mellan andra och tredje kvartalet innebär det åter igen förlorade marknadsandelar. Nu lyder Sony Ericssons marknadsandel 4,9 procent, vilket innebär att siffran har sjunkit flera kvartal i följd.
Med facit i hand har organisationen inte lyckats anpassa sig snabbt nog efter den kraftigt minskade försäljningen senaste tiden. Åter igen redovisas en förlust i 100-miljonereuroklassen, men det ser ut som att finanserna är på väg åt rätt håll.
Förlusten efter skatt för tredje kvartalet redovisas till 164 miljoner euro, vilket är mindre än andra kvartalets 213 miljoner euro och fram för allt mindre än rekordförlusten från första kvartalet på 293 miljoner euro.
Snackisen senaste kvartalen har varit att Sony Ericsson behöver ta in externt kapital på grund av den minskande nettokassan, som vid tredje kvartalets utgång har minskat till 841 miljoner euro. Nu meddelas det att faciliteter om 455 miljoner euro har tecknats. Bolagets två ägare Ericsson och Sony garanterar 175 miljoner euro vardera (totalt 350 miljoner euro).
Några prognoser för det fjärde kvartalet har inte lämnats.
Omsättning: 1 619 miljoner euro (2 808, -42%)
Nettoresultat: -164 miljoner euro (-25)
Sålda mobiler: 14,1 miljoner enheter (25,7, -45%)
Snittpris (ASP): 114 euro (109 euro, +4,6%)