Video, löpning, ny startsida
Spotify breddar sig
Spotify breddar sig med ny startsida, en löpartjänst och video.
Ryktet att Spotify planerade att gå in och konkurrera med Youtube om strömmande video visade sig stämma. I en stor lansering meddelade man att man börjar med såväl videoinnehåll som poddradio utöver den streamade musiken. Exakt vilken typ av videoinnehåll som kommer att levereras är inte klart, men man har tecknat avtal med en lång rad internationella TV-kanaler som ABC, BBC och Comedy Central för att nämna några. Man har också beställt unikt innehåll, där man nämner Dance Move of the Day, producerat av varumärket Smart Girls.
Man börjar också med en ny startsida, kallad Spotify Now, som enligt Spotify ska servera skräddarsytt innehåll baserat på dina lyssningsvanor och parametrar som tid på dagen. Spellistorna för olika typer av aktiviteter genereras baserat på information om vad du lyssnat på tidigare, liknande innehåll, tempo med mera.
Ungefär samma teknik verkar ligga bakom Spotify Running, en tjänst för att leverera musik med dynamiskt genererade spellistor till dina löprundor som håller en takt som matchar ditt springtempo. Spotify Running ska, utöver i Spotify-appen, även integreras med Nike+ och Runkeeper.
Spotify Now rullas ut till Iphone-användare nu, med flera plattformar på gång. Spotify Running är för närvarande bara aktuellt till Iphone.
Källa