Starkt 2008 för Ericsson - nytt sparpaket lanserat

För året 2008 som de flesta säkert vill glömma, redovisar infrastrukturleverantören Ericsson förhållandevis imponerande siffror. 2008 års försäljning blev 209 miljarder kronor vilket är en ökning med 11 procent jämfört med året innan. Vinsten efter skatt halverades men beloppet lär ändå göra konkurrenterna avundsjuka.

Publicerad Senast uppdaterad

För andra gången i rad har Ericsson tidigarelagt en kvartalsrapport. Denna gång med åtta dagar. Trots finanskrisen och sämre konjunktur under avslutningen av förra året lyckades Ericsson öka försäljningen under fjärde kvartalet jämfört med samma period år 2007. Anmärkningsvärt är att försäljningsökningen uppgick till 23 procent, vilket får anses vara imponerande då övriga bolag brottas med problem.

För helåret 2008 lyder försäljningen 208,9 miljarder kronor vilket kan jämföras med 2007 års 187,8 miljarder kronor. Samtliga tre verksamhetsområden inom bolaget redovisar ökad försäljning under 2008:

- Networks: denna verksamhet är den största inom Ericsson och stod för 68 procent av helårsförsäljningen 2008. Under 2008 ökade försäljningen med 10 procent till 142 miljarder kronor.

- Professional Services, som tar över driften av operatörers mobilnät, står för den största procentuella ökningen, 14 procent. Enhetens försäljning under 2008 uppgick till 49 miljarder kronor vilket är drygt 23 procent av Ericssons omsättning.

- Multimedia: denna enhet är den minsta och står för resterande andel av försäljningen. Även denna verksamhet lyckades öka försäljningen.

Geografiskt sett för försäljningen år 2008 blev det en minskning med två procent i Västeuropa. För övriga marknader har försäljningen ökat. Störst procentuell ökning stod Nordamerika för med 34 procent. För det fjärde kvartalet ökade emellertid försäljningen i alla geografiska områden.

Men trots ökad försäljning lyckades inte vinsten hänga med. I stället blev det snudd på en halverad vinst, till stor del orsakad av omstruktureringskostnader (7,6 miljarder kronor). De 11,7 miljarder nettovinstkronorna bidrog till att bolagets nettokassa ökade från 24,3 till 34,7 miljarder kronor under år 2008. Bolagets styrelse har föreslagit att 6,0 miljarder kronor (1,85 kronor per aktie) skall delas ut till aktieägarna i slutet av april.

Hur år 2009 väntas bli återstår att se. Klart är dock att bolaget vidtar åtgärder för att sänka kostnaderna. Det "nya sparpaketet" beräknas kosta 6-7 miljarder kronor för att minska kostnaderna med 10 miljarder kronor per år. Runt 5 000 personer, varav 1 000 i Sverige, kommer få se sig om efter en annan arbetsgivare.