Starkt 2008 från HTC

Trots att mobilbranschen utvecklades sämre än tidigare förväntat, lyckades smartphone-tillverkaren HTC öka leveranserna med drygt 20 procent och även öka snittpriset per såld enhet under 2008.

Publicerad Senast uppdaterad

Bakom de fem stora mobiltillverkarna skuggar ett antal konkurrenter. En av dessa är taiwanesiska HTC, som under morgonen (svensk tid) presenterade sin helårsrapport för år 2008. I den framgår det att bolaget sålde drygt 12 miljoner mobiltelefoner under året, vilket är en ökning med drygt 21 procent från de drygt 9,9 miljoner enheterna under år 2007.

Bland de lyckosamma telefonerna som såldes under år 2008 nämner bolaget Touch Diamond-serien samt Andoid-mobilen G1. Några volymer avslöjas emellertid inte för respektive modeller.

Enda detaljerade informationen om försäljningen är den geografiska spridningen för intäkterna. Europa står för 39,4 procent, amerika för 36,0 procent och asien för de resterande 24,6 procenten.

Världsmarknadsandelen år 2008 för HTC uppgår till 1,0 procent, baserat på Nokias antagande att det såldes 1,21 miljarder telefoner under förra året. Därmed har bolaget vunnit lite mer än 0,1 procentenheter från år 2007 då marknadsandelen var 0,87 procent.

Det 6,3 procent högre snittpriset per såld telefon bidrog till att försäljningen i reda pengar ökade något mer procentuellt sett än volymökningen. Intäkterna steg med nära 29 procent till 152 tusen miljarder taiwanesiska dollar medan volymerna ökade som ovan nämnt med 21 procent.

Bolagets verksamhet går med bra vinstmarginal och under år 2008 ökade kassans storlek med 12,3 procent till nära 62 tusen miljarder taiwanesiska dollar. Bolagets styrelse föreslår fortsatt aktieutdelning, vilket kan jämföras med Motorola som nyligen beslöt att avskaffa det.

Några prognoser om försäljningssiffror under 2009 lämnas inte i rapporten. Dock så har försäljningen under januari 2009 minskat med 17 procent till drygt 10 tusen miljarder taiwanesiska dollar. Bland löften för framtiden nämns att "några nya produkter" kommer att introduceras under Mobile World Congress i Barcelona i mitten av februari.

Försäljning: 152,6 tusen miljarder taiwanesiska dollar (+29%)

Vinst e skatt: 34,2 tusen miljarder taiwanesiska dollar (+18%)

Kassa: 62 tusen miljarder taiwanesiska dollar (+12%)

Volym: 12,03 miljoner enheter (+21%)