I Nokias 12-månadersrapport för förra året står det klart att avslutningen blev starkare än branschens genomsnitt. Smolken i glädjebägaren är att helårsvinsten efter skatt för Nokia rasade med över 93 procent. N-serien går också dåligt, och nu säljer Nokia fler telefoner i E-serien än i N-serien.
Det mesta gick åt rätt håll för Nokias del under det avslutande kvartalet förra året. Jämfört med sista kvartalet 2008 ökade Nokias mobilp>
Nokias enhet Devices & Services sålde 126,9 miljoner mobiltelefoner under det fjärde kvartalet till ett snittpris om 63 euro. Volymen är 12 procent större än under samma kvartal 2008, medan snittpriset har minskat med drygt 11 procent. Jämfört med 2009 års tredje kvartal är volymökningen 17 procent samtidigt som snittpriset ökat från 62 till 63 euro.
De marknader som drivit upp volymerna jämfört med sista kvartalet 2008 har varit Kina samt området Mellanöstern & Afrika. I Nordamerika, Latinamerika och i Europa har volymerna minskat med några få procent. Jämfört med tredje kvartalet 2009 har volymerna ökat rejält på alla marknader förutom i Kina där volymen minskat med nära fem procent.
Annons
Av de 126,9 miljoner sålda Nokia-mobilerna under 2009 års sista kvartal var 10,7 miljoner från E- och N-serierna. Tidigare har alltid N-serien sålts i större eller lika stor volym som E-serien, men nu har E-serien för första gången visat en större volym än N-serien. Se diagram:
Annons
Nokia uppskattar att det såldes 329 miljoner mobiltelefoner under 2009 års sista kvartal. Det innebär att Nokias marknadsandel blev 38,6 procent. För helåret 2009 blev därmed branschens totala volym 1,14 miljarder sålda telefoner enligt Nokias uppskattning. Nokias egen volym 2009 blev 431,8 miljoner mobiltelefoner vilket ger en marknadsandel om 37,9 procent. Nokias årsvolym för 2009 minskade med nära 8 procent. Minskningen är den första någonsin, åtminstone sedan år 1997 som det finns siffror för. Se diagram:
Prognosen från Nokia för år 2010 är att branschens sammanlagda volym för mobiltelefoner ökar med "cirka 10 procent" jämfört med 2009. Om prognosen infrias kommer därmed 1254 miljoner telefoner säljas i år vilket i så fall överträffar rekordåret 2008 då 1210 miljoner telefoner såldes.
För Nokias egen del spår de en bevarad marknadsandel från 2009 (37,9 procent). Om de lyckas, kommer de att sälja cirka 475 miljoner mobiltelefoner vilket är fler än rekordet från 2008 då den finländska mobiljätten sålde drygt 468 miljoner mobiltelefoner.