Starkt resultat av Sony Ericsson

Uppdaterad 09:30: Sony Ericssons resultat för det fjärde kvartalet visar starka siffror och avslutar ett framgångsrikt år för den svensk-japanska tillverkaren. Vinsten för det fjärde kvartalet blev 502 miljoner euro före skatt.

Publicerad Senast uppdaterad

Resultatet överträffar förväntningarna från de analytiker som i förväg trott på en vinst innan skatt på 4 miljarder kronor (439 miljoner euro) för det fjärde kvartalet 2006.

Under frågestunden med media var Miles Flint positiv.

- Ett fantastiskt år från de 13,3 miljoner enheter vi skeppade under första kvartalet till det fantastiska resultat vi . Vi är inte bara en nischspelare utan har nu breddat vårt utbud. Under fjärde kvartalet var vi tredje största tillverkare, större än Samsung under det kvartalet, sade han.

Sony Ericsson skeppade 26 miljoner enheter under kvartalet, vilket är en ökning med 61 procent jämfört med samma kvartal föregående år. De 26 miljonerna mobiler pekar på en marknadsandel på ca 9 procent. Enligt företaget är det främst prestigemodellen K800 och uppsättningen av Walkmanmobiler som gått hem hos kunderna. Under 2006 levererade man 60 miljoner mobiler med musikfunktion och av dessa var 17 miljoner Walkmanmobiler.

I vissa marknader har Sony Ericsson sålt bättre än större konkurrenter som Nokia och Motorola, men med utökad säljstyrka och mer marknadsföring hoppas Miles Flint att kunna utmana de större konkurrenterna på fler marknader. I Nordamerika anger Flint att 2006 varit det bästa hittills för Sony Ericsson även om man klarar sig bättre på andra marknader. Sony Ericsson har inga planer på att åter börja tillverka telefoner enligt cdma-tekniken.

Under det andra halvåret 2006 fördubblade Sony Ericsson enligt Flint sin marknadsandel inom 3G och mycket av det handlar om den västeuropeiska marknaden. En fråga om den amerikanska marknaden kommenterade Flint med information om att w-lan är en funktion man ser som viktig framöver.

Varumärket beskrev Miles Flint som ett viktigt fokus under 2006, då företaget uppdaterat sin grafiska profil och öppnat sin första egna butik i London. Flint beskrev att man vill att kunderna ska tänka Sony Ericsson när det handlar om mobiltelefoner.Utöver varumärket beskrevs även produktportföljen som viktigt, och nu tycker Miles Flint att Sony Ericsson har en fullständig produktportfölj. Den billiga Walkmanmobilen W200 med ett lägre pris tror Miles blir en storsäljare och förväntningarna på den kommande tunna W880 är också höga.

Såväl Motorola som Samsung, två av Sony Ericssons konkurrenter har tidigare varnat för sänka vinster. Anledningen har då främst varit att man sett en prispress på marknaden och att marginalerna krymper. I det hänseendet antas dock Sony Ericsson stå bättre rustade. Tidigare har Sony Ericsson tvärtemot konkurrenterna lyckats höja sitt genomsnittspris per såld telefon, eftersom man främst satsat på de lite mer avancerade modellerna och undvikit de verkliga lågprissegmenten. Det har skyddat företaget från den värsta prispressen.

Sony Ericsson kommer satsa mer på marknadsföring nu när produktportföljen är fullständig. En analytiker på Credit Suisse hävdade under frågestunden med Sony Ericssons VD att Motorola fått problem eftersom man haft en produktportfölj som varit för fokuserad och även om Miles Flint inte ville kommentera konkurrenterna hävdade han att Sony Ericsson med en bred produktportfölj inte är beroende av bara ett fåtal produkter.

Sony Ericsson har utvecklat sina möjligheter att anpassa telefonerna efter operatörernas önskemål och Miles Flint tog K800 som exempel. Med den och andra kommande telefoner kommer man lättare och snabbare kunna anpassa sig till operatörernas krav.

Sammanställningen av analytikernas förväntningar på Sony Ericssons rapport visar trots allt att snittpriset på en mobil väntas sjunka något, från 147 euro till 143 jämfört med det tredje kvartalet 2006. Snittpriset stannde nu på 146 euro, visserligen en sänkning, men ändå högre än många andra.