Nästan halverad marknadsandel

Stort tapp för Sony Ericsson

Svårigheterna för Sony Ericsson att få ut nya modeller på marknaden avspeglar sig i en nästan halverad andel på den globala marknaden, enligt analysfirman Gartner.

Publicerad Senast uppdaterad

Från att ha haft en andel på 3 procent av världsmarknden under andra kvartalet i fjol föll Sony Ericsson till 1,7 procent under andra kvartalet i år, visar analysföretaget Gartners senaste rapport. Sony Ericsson håller sig fortfarande kvar bland de tio största tillverkarna men har halkat ner till bottenplaceringen på listan. Även LG:s marknadsandel sjönk kraftigt från 8 procent till 5,7 procent, men det räckte ändå till en position som tredje största tillverkaren.

Bara Nokia och Samsung är större, två tillverkare som även de backat under det senaste året. Samsung med 1,5 procentenheter och Nokia med 7,5 procentenher.  Med sina 22,8 procent av världsmarknaden håller sig Nokia fortfarande kvar överst på listan, men avståndet till de övriga har minskat snabbt.

Största ökningarna uppvisade Apple och ZTE på fjärde respektive femte plats.

Bland de olika operativsystemen står Android och Symbian för de stora förändringarna med en dryg fördubbling av andelen Android-mobiler och en knapp halvering av Symbians andel. Android har därmed en mycket klar topp-placering med 43,4 procent, följt av Symbian med 22,8 procent och Ios på tredje plats med 18,2 procent.

Under samma period gick den totala smartphoneförsäljningen från 17 procent till 25 procent av alla sålda telefoner. Det totala antalet sålda mobiler uppgick till 428,7 miljoner under andra kvartalet i år.