Svårt få till det med mobilt Instant Messaging

Publicerad Senast uppdaterad

Telia har lagt ned sin tjänst In Touch, eftersom intresset att använda den var för lågt. Några orsaker till det kan vara att man, som Telia-kund, enbart kunde skicka och ta emot direktmeddelanden med andra Telia-användare samt att man var tvungen att logga in varje gång man ville använda tjänsten.

Även andra operatörer har startat liknande lösningar, till exempel den nederländska mobiloperatören Splendo, som i juli lanserade sin variant, MiMessenger.

Problemet med lösningarna är att de är stängda, och inte går att integrera med de så framgångsrika och etablerade Instant Messenger, från Microsoft och ICQ.

Mark Taguchi, marknadschef på programvaruutvecklingsföretaget Openwave, är medveten om problemet. Men enligt honom är det ägarna till Instant Messenger och ICQ, som bromsar integreringen med mobilt Internet.

- Problemet är att just ICQ och Instant Messenger är stängda system i sig själva. Vi har diskussioner med ägarna Microsoft och American Online att öppna upp. Deras intresse för det är dock måttligt stort, eftersom de är så stora. De har sagt att de kommer att öppna sina slutna system. Jag tror på det, när jag ser det, säger han.

Storheten i de etablerade systemen via datorn ligger i att de var först ut på marknaden, menar Taguchi.

- Men anpassar de sig inte efter den mobila utvecklingen, och att mobila- och PC- användare inte vill känna sig begränsade av vilken produkt de använder för tillfället, kommer det snart andra system som så småningom ersätter både Instant Messenger och ICQ, säger han.

Det är Open Mobile Alliance (OMA), där över 200 av världens ledande företag inom mobil telekom är medlemmar, som för diskussionerna om öppna direkt-meddelande tjänster över elektronik-gränserna.