Svenskar lojalast mot Nokia
I undersökningen har ett rikstäckande representativt urval svenskar fått svara på frågor om sina mobilpreferenser sedan 1996.
Eftersom mätningen gjorts på likartat sätt, varje år sedan 1996 går det att få giltiga resultat. Mätningen visar att Nokia gick förbi Ericsson som starkaste varumärke under 1998, både som det märke svenskarna spontant uppgav att de skulle vilja ha och som de uppgav som tänkbart märke.
Under första halvåret 1999 gick Nokia om Ericsson också som märke med mest lojala kunder, då 94 procent av ägarna av en Nokia-telefon svarade att de skulle vilja ha en Nokia också nästa gång de skulle köpa en ny mobil.
För Ericsson däremot sjönk, enligt undersökningen, lojaliteten från kunderna från 92 procent till 77 procent, under 1998.
Undersökningen visar samtidigt att både Nokias och Ericssons varumärken är överlägsna andra märken på den svenska marknaden.
De som deltog i undersökningen fick frågan vilket märke de skulle kunna tänka sig att köpa. Ericsson visade sig vara tänkbart märke för 70 procent och Nokia för 75 procent.
Motorola, Philips och Siemens däremot är tänkbart märke för under 10 procent av svenskarna, enligt undersökningen.