Telia Mobile säljer kärnverksamhet

Publicerad Senast uppdaterad

Det har tidigare varit känt att Telia diskuterar en försäljning av fem bolag till amerikanska Flextronics. De fem bolagen omfattar verksamheter inom system och service som ligger utanför det man räknar till kärnverksamheten. De fem är Neterna, Relacom, Evega, Telia Service och Telia Systems, och de värderas till ungefär 4 miljarder kronor. Tillsammans omfattar de fem bolagen ungefär en fjärdedel av Teliakoncernens anställda.

Överraskande uppgifter till Dagens Industri anger nu att även avdelningen för dimensionering och planering av mobilnät inom Telia Mobile Sverige kan komma att ingå i utförsäljningen. Avdelningen, som internt går under namnet Mobilnätsbolaget, har idag omkring 200 anställda, enligt DI.

På Telias presstjänst medger Susanne Amlert att Mobilnätsbolaget finns med i den planerade försäljningen av Teliaföretagen. Att Telia undvikit att berätta detta för marknaden beror på att enheten är relativt liten, säger hon till DI.

Att Telia nu är på väg att sälja Mobilnätsbolaget är uppseendeväckande med tanke på att dess verksamhet legat i Telia Mobiles mittpunkt under operatörens hela existens. Här har ritningarna för Telias NMT- och GSM/GPRS-nät tagits fram och omsatts till verklighet. Och historiskt har denna verksamhet utgjort en mobiloperatörs kärnkompetens. Täckning och talkvalitet har varit en mobiloperatörs bärande konkurrensmedel.

Kanske ska man därför betrakta dessa nya uppgifter som början på ett paradigmskifte: operatörer kommer alltmer att fokusera på tjänste- och affärsutveckling baserat på den teknik som ligger ovanför själva mobilnätstekniken: mjukvaruteknik för Internet- och webbtjänsteplattformar. I den nya mobilvärlden som vi nu börjar skönja konturerna av är det främst med tjänstepaket och varumärken som operatörer konkurrerar.

Kunskapen att planera och dimensionera ett mobilnät kommer inte längre att utgöra verksamhetens kärna, eftersom det inte kommer vara inom detta område som en operatör skapar sin framtida konkurrenskraft. Den tiden är i stort sett förbi. Dessutom kommer det förmodligen inte vara affärsmässigt försvarbart för en enda operatör att behålla en fullfjädrad avdelning inom mobilnätsplanering enbart för eget bruk.

Istället kommer man att köpa in denna kunskap från specialiserade konsultföretag som erbjuder sina tjänster öppet på en marknad där allt fler operatörer delar på ett och samma fysiska nät.