Dumheter

Telia spelade in kunders samtal utan tillåtelse

Telia har använt sig av en rad tredjepartsföretag och inspelade samtal från ovetande kunder.

Publicerad Uppdaterad

Det är DN som rapporterar att Telia dummat sig rejält när det kommer till integritetsfrågor.

Via det israeliska säkerhetsföretaget NICE, eller Neptune Intelligence Computer Engineering i utskriven form, har Telia spelat in samtal från sin egen kundtjänst i Sverige utan att de inspelade personerna samtyckt till det hela. Totalt ska det röra sig om sammanlagt 200 timmar inspelat material.

Inspelningarna har sedan lämnats över till ett annat företag, IGMI, som hyrt in billig arbetskraft med svenska som modersmål för att transkribera ljudfilerna till text. Enligt DN ska tjänsten som använts för transkribering ha stora brister i säkerheten för att skydda integriteten hos de inspelade personerna.

Anledningen till inspelningarna ska vara att samla in material för att lära ett datorprogram att förstå talad svenska, men detta har alltså skett utan kundernas medgivande och så sent som i december hävdade Telias Presskommunikatör, Marcus haglund, till DN att eventuella inspelningar från kundtjänst inte lämnades ut till tredje part.

Utöver att kunder samtal spelas in utan tillåtelse kan sådana här händelser leda till att insamlad data hamnar i orätta händer, något vi skrev om för ett år sedan när porrsurfande svenskar blev utpressade till följd av att operatörsdata sålts till tredje part.