Tjänsterna som företagen helst vill ha i mobilen
En undersökning utförd av SIFO på uppdrag av nätverket Made in TelecomCity visar vilka tjänster företagen använder i dag och vilka de skulle vilja använda. Undersökningen visar också att många företag ännu väntar på att göra investeringar i mobila tjänster.
Av de tillfrågade företagen i undersökningen är det dryga hälften, 51 procent, som i dag inte använder någon mobil tjänst.
En knapp tredjedel av de tillfrågade företagen, 31 procent, uppger att de i dag använder mobila tjänster för att effektivisera medarbetarnas interna arbete. Cirka en femtedel, 18 procent, utnyttjar mobila datalösningar för att kommunicera med personal när de inte är på kontoret. Som kontaktmedel för kunder in i företaget utnyttjas tekniken av 16 procent.
Däremot är intresset mer svalt för information och erbjudanden till kunder (9 procent), kontakt med maskiner (4 procent) och mobila tjänster som säljkanal (2 procent).
Vilken typ av tjänster vill då företagen ha om de får önska sig vad som helst?
Den mest efterfrågade tjänsten är att skicka och ta emot e-post, något som 19 procent gärna vill ha. Näst mest efterfrågat är tillgång till Internet, 13 procent. Därefter kommer radio/tv, nyheter, väder, trafikövervakning och liknande med 6 procent. GPS med karta och vägbeskrivning, 4 procent.
Per Ola Carlsson, ordförande i Made in TelecomCity konstaterar i en kommentar till Mobil att tjänsteleverantörerna måste lära sig kundernas processer.
- Många företag efterfrågar tjänster som redan finns idag. Det visar att vi är dåliga på att nå ut.
Han menar att till skillnad från i början på 00-talet så finns förutsättningarna för datatjänster i dag på plats.
- Vi har bra GPRS-nät i Sverige och utomlands och vi har bra GPRS- och 3G-telefoner.
Han pekar också på att tjänsterna tidigare även hindrats av en rädsla hos företagen för ny mobil teknik man inte känner så väl och frågor kring säkerheten, men att det inte längre utgör något problem.
Däremot snuddar han vid en bekant stötesten:
- Operatörerna måste ändra affärsmodell och leverera ren åtkomst till Internet.
Carlsson har dock inget svar på hur det ska göras, men tycker att fast pris och modeller baserade på så kallad triple-play (Internet, telefoni och tv) är steg i rätt riktning.
- Småföretagen har svårt att göra en upphandling. De kan inte göra specialavtal som de stora bolagen.
Studien har gjorts genom 438 intervjuer i SIFO:s näringslivspanel. Företagstjänster definierades i undersökningen som "allt utom tal", det vill säga SMS, MMS och data.