Tjejer vill ha en Nokia

Publicerad Senast uppdaterad

- Tjejer använder mobilen som ett socialt verktyg för att umgås med vänner och de skickar mycket SMS. Tjejer är också snabbare än killar både på att svara på SMS-meddelanden och att skriva dem, säger Christina Eriksson som tillsammans med Frida Norin har gjort undersökningen som examensarbete på KTH, Kungliga Tekniska Högskolan.

Killar däremot använder mest mobilen till att ringa korta samtal för att stämma möte med någon kompis, enligt undersökningen.

De traditionella vanorna som gäller för väggfasta telefoner gäller alltså även i den mobila världen.

Tjejer är också mer intresserade av design medan killar tycker att det är viktigare med hög prestanda och häftiga funktioner - inte nödvändigtvis för att de använder funktionerna utan för att det ger status inför manliga vänner.

- Nokia är populärast hos tjejerna på grund av formgivningen, även om de tycker att Ericsson har ett mer lättfattligt menysystem. En tjej till exempel sa att Nokia 8810 är snygg, liten och silverfärgad - så kan hon ha den som en praktisk spegel också.

För killarna däremot är det inte lika viktigt med vilket märke mobilen har. Här gäller åter igen coola funktioner att visa upp för kompisarna, säger Christina Eriksson.

Resultatet kan tyckas en smula paradoxalt. För medan tjejerna använder funktionerna mer än killar, så väljer alltså killar telefon på grund av vilka tekniska funktioner den har, medan tjejer tittar mest på utseendet.

Undersökningen berör också ett åldersperspektiv:

- Där kunde vi se att tonåringar mest har mobilen till tidsfördriv. När man kommer upp i 25-års åldern använder man däremot mobilen mer för att spara tid, man vill effektivisera sin vardag.

På frågan vad man tycker är viktigast att kunna göra med mobilen svarade tjejerna: Bättre SMSfunktioner, skicka e-post och göra egna bilder att skicka.

Killarna svarade: Bättre spel och positioneringstjänster.

Undersökningsresultaten bygger på gruppsamtal med sex grupper på vardera åtta till nio personer. Två av grupperna kommer från blandade orter i Sverige och resten kommer från Stockholm.

Examensarbetet har gjorts i samarbete med Netlight. Idén fick Lars-Olof Larsson, marknadschef på Netlight, när han med egna ögon såg hur i-Mode utvecklades i Japan.

- Där utvecklade man innehållstjänster för användare och där driver också kvinnor tekniken framåt. Här görs teknik mer för teknikens egen skull, innehållet har kommit i skymundan. Det var med bakgrund av detta som jag tyckte att det kunde vara intressant att göra en undersökning som tog reda på hur en viss kategori av användare, och framför allt unga kvinnor, upplever mobiltelefonin, säger Lars-Olof Larsson.

Just nu håller Netlight, Christina Eriksson och Frida Norin på att utveckla en ny tjänst för unga kvinnor. Vad den kommer att ta sig uttryck vill man ännu inte avslöja.