Trådlöst bredband ger TV i bilen

Publicerad Senast uppdaterad

Svenska Teracom, som utvecklar det markbundna digitala mark-TV-nätet i Sverige, har inte gett upp hoppet om det nya nätets framtid. Trots att man än så länge bara kan räkna in 80 000 digital-TV-tittare tror man att fördelarna med den nya sändningstekniken kommer att ge resultat inom de närmsta åren.

Jämfört med konkurrenterna digital satellit-TV och digital kabel-TV kan man nämligen erbjuda mottagning i såväl bärbara mottagare som mottagare som förflyttar sig i hastigheter som väl överstiger hastighetsgränserna på vägarna.

Teracom räknar med att bil-TV kommer att finnas kommersiellt tillgängligt om ett par år, skriver Expressen.

Och digital-TV-mottagaren kommer givetvis inte bara att kunna användas för mottagning av TV-program. Även andra digitala informationstjänster kommer att vara möjliga att distribuera i det digitala mark-TV-nätet, som har överföringshasigheter som vida överstiger de som kan erbjudas i UMTS. Det digitala mark-TV-nätet kan därför bli en intressant byggsten i byggandet av ett mobilt Internet, främst när det gäller tillämpningar i fordon.

Notera dock att Teracoms digitala marknät får betraktas som ett komplement till mobilnäten när det gäller mobila Internet-tjänster. Dels erbjuder mark-TV-nätet endast envägskommunikation, dels är nätet konstruerat främst för massdistribution av en och samma information över en stor yta. Men genom att tjänster kan byggas så att de utnyttjar både mobilnäten och det digitala mark-TV-nätet kan det senare nätets höga överföringshastighet för nedladdning av information utnyttjas när så är lämpligt.

Expressen skriver vidare att flera stora biltillverkare, t ex BMW och Volkswagen, är intresserade av Teracom bil-TV-teknik och kommer att bygga in bland annat de dubbla antenner som behövs för mobil mottagning i bilens vindrutor eller kofångare.

För övrigt kan nämnas att Teracom var delägare i ett av de konsortier som sökte, men inte fick, en UMTS-licens i Sverige.