Tre ändrar sina faktureringsrutiner
Mobil berättade tidigare om Christer som fick alla sina Tre-abonnemang spärrade efter att först ha fått dubbla fakturor, och sedan blivit lovad att den felaktiga fakturan var annullerad.
- Det här ska inte hända. Och jag har inte hört om det tidigare, sa då Elisabeth Lennhede, informationsansvarig på tre, om händelsen.
Men efteråt hörde flera läsare av sig med liknande berättelser.
Jonathan råkade till exempel betala in en gammal räkning en gång till i stället för den nya. Han kom överens med Tre om att betala in mellanskillnaden på sjutton kronor och fick bekräftat att problemet var löst. Men sedan stängdes hans telefon av i alla fall.
Hamza betalade in en faktura, men fick ändå en påminnelse. Han faxade då in kvittot på betalningen och fick höra att allt var som det skulle, bara för att sedan få telefonen spärrad.
Maria missade att betala en räkning, men betalade så fort hon fick påminnelsen. Ändå spärrades hennes abonnemang.
- Jag beklagar verkligen att dessa kunder har fått sina mobiler avstängda, säger Elisabeth Lennhede.
Hon påpekar att det här är exempel på fall där kunden betalat sin faktura två gånger eller har betalat utan att hänvisa till faktura eller kundnummer.
- I den typen av fall så krävs manuell hantering och efterforskning som tar tid att utreda, och fallet hamnar utanför ordinarie faktura/betalningsrutin. I Jonathans, Hamzas, och Marias fall så har överenskommelserna loggats korrekt i kundhanteringssystemen, men informationen slog inte snabbt nog igenom i systemet för att undvika spärrning av mobilerna. Vi håller nu på att justera dessa rutiner ytterligare, säger Elisabeth Lennhede.