Undersökning

Tre har sämst kundförtroende

Kundnöjdhet 2012-2016.

En aktuell undersökning av Svensk kvalitetsindex (SKI) visar att Tre:s kunder är mer missnöjda än de som har abonnemang hos konkurrenterna.

Publicerad Uppdaterad

Idag släppte SKI den senaste kundundersökningen av mobilbranschen. Det är inga upplyftande siffror som visas upp. Enligt undersökningen, som innefattar telefonintervjuer med 2000 mobilabonnenter, så är var fjärde kund beredd att byta mobiloperatör. 

Numera är mobiltäckningen mindre av en vattendelare. I undersökningen är det endast Tre som inte får godkänt av kunderna på det området. Istället är det kundbemötande som verkar vara avgörande, särskilt när kunden har ett upplevt problem som ska lösas. Enligt SKI återfinns störst lojalitet bland de kunder som haft någon form av kontakt eller klagomål där hanteringen varit utmärkt. 

Anmärkningsvärt är även att 11 procent av kunderna har känt att de haft anledning att klaga men struntat i det. 16 procent av de tillfrågade har klagat direkt till sin operatör.   

– Andelen klagomål har ökat successivt och vi ser nu att alla operatörer har en utmaning vad gäller att lösa kunders problem och vara snabba i servicen, säger SKI:s Johan Parmler till Svenska Dagbladet.

En annan anledning till missnöje är att kunderna upplever att de inte får vad de har förväntat sig. Här verkar Tre ha misslyckats i jakten på nöjdare kunder. 

– Tre sticker ut för kunderna känner sig nästan lurade. Det är hemskt att säga, men det dyker upp kommenterar av typen jag förstod inte vad jag köpte, säger Johan Parmler.

Bland vinnarna i undersökningen återfinns Halebop som får högt betyg för att kunderna upplever att företaget tar samhällsansvar, Comviq för att företaget upplevs som det mest prisvärda alternativet och Tele2 som upplevs ge det bästa kundbemötandet. 

Källa