Fram tills årsskiftet gick allt som på räls. Mobiloperatören Tre sålde mobiltelefoner som aldrig förr och allt var positivt. Sen kom Comviq med sitt Knockout-abonnemang och då vände allt.
Sedan sista mars har mobiloperatören Tre bara fått 3000 nya kunder sammanräknat i Sverige och Danmark. Kundstocken ökade från 414 000 i mars månad till dagens siffra 417 000 kunder.
- Det viktiga är att vi har en ökad kvalité i våra produkter och att våra kunder använder sin telefon mera nu än tidigare, berättar Erik Hörnfeldt, informationsansvarig på Tre vid en pressträff i Stockholm.
Den danska verksamheten har tappat drygt 8000 abonnenter under de senaste månaderna, det betyder att de idag har 116 803 abonnenter i Danmark. Denna siffra är exklusive testabonnemang och de abonnemang som företagets anställda har.
I Danmark tas nu krafttag och en ny försäljningsorganisation har tillträtt.
Räknar vi bort dessa så visar det sig att antal abonnenter i Sverige ligger på cirka 300 000. I slutet av mars låg den siffran på 290 000 kunder. På drygt fyra månader har Tre i Sverige bara fått cirka 10 000 nya kunder.
Är ni verkligen nöjda med de här siffrorna?
- Vi är nöjda med att våra kunder använder sin mobil på det sätt som de gör.
I övrigt menar Tre att det viktigaste som hände under året var att de drog sig ur det priskrig som idag råder i Sverige.
Den genomsnittliga intäkten per användare och månad (ARPU) ligger på 396 kronor i Sverige och Danmark.